OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Polismyndigheten Värmland söker erfaren administratör
Vi söker administratör till Gränspolisenheten med placering i Karlstad
Gränspolisenheten ansvarar för myndighetens yttre gränskontroller (in- och utresekontroll vid flygplats och hamnar), den inre utlänningskontrollen samt verkställigheter av avvisnings- och utvisningsbeslut. Den yttre gränskontrollen innebär In- och utresekontroll av resenärer som reser till och från tredje land via främst Karlstad Airport, även av en kontroll av handelssjöfarten vid Vänernhamnarna. Den inre utlänningskontrollen innebär kontroll och utredning av icke folkbokförda utländska medborgare som anträffas i anslutning till polisens dagliga verksamhet. Utredningarna syftar till att fastställa rätt till fortsatt vistelse i landet.
Den största arbetsuppgiften består i att verkställa de från den egna myndigheten samt från externa myndigheter fattade av- och utvisningsbesluten. Arbetsuppgifterna består i att arbeta fram handlingar och förutsättningar för att kunna verkställa beslut.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Administratören vid gränspolisenheten har en expeditionsfunktion och är navet för verksamheten vid enheten. I denna funktion ingår administrativa arbetsuppgifter såsom;
? Diarieföring, registrering och arkivering av enhetens handlingar
? Dataslagning i polisiära system och andra externa myndighetsregister
? Kvalitetssäkring ? granska och komplettera inkomna ärenden
? Hantering av post, fax, mail och allmänna kontorsgöromål
Kvalifikationer
? Gymnasieexamen
? Erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter som exempelvis diarieföring och arkivering från offentlig förvaltning
? God datorvana samt erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem.
? Goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av utlänningsrätt och ytterligare språkkunskaper.
För att trivas med arbetet är det viktigt att du tycker om att arbeta med administrativa arbetsuppgifter och att du tycker det är kul med service. Som person är du strukturerad, har gott ordningssinne och god serviceanda. Du har god förmåga att arbeta självständigt men också i samverkan med andra. Du kan prioritera bland arbetsuppgifter och har förmåga att hantera flera olika arbetsuppgifter samtidigt, även då tempot periodvis kan vara högt.
Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet för tjänsten. Vi värdesätter kunskaper och erfarenheter som tillför myndigheten kompetens ur ett mångfaldsperspektiv.
Övrigt
Tjänsten avser tillsvidareanställning med tillträde snarast. Provanställning tillämpas de första sex månaderna av anställningen. På grund av att tjänsten är säkerhetsklassificerad ska du vara svensk medborgare. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning. Vid upprättande av sökandeförteckning kommer dina personuppgifter att registreras. Genom din ansökan godkänner du denna registrering.
Upplysningar
För ytterligare upplysningar är du välkommen att kontakta chefen för Gränspolisenheten, Urban Krook 010-56 703 95, 070-609 87 35.
Fackliga företrädare är:
ST Cathrin Forssten, tel. 010-56 708 43
SEKO Monica Hedin, tel. 010-56 702 32
Ansökan
Din ansökan, innehållande personligt brev samt CV, ska märkas med diarienummer A119.018/2013. Ansökan ska ha inkommit till Polismyndigheten Värmland, Box 157, 651 05 Karlstad eller via e-post: rekrytering.varmland@polisen.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Hr-chef Katarina Ajemark
010-5670196
070-695 10 09
ST Carina Ehrencrona
010-56 708 43
tf HR-chef Maria Kihlstrand
010-5670171
070-6097964
HR-handläggare Daniel Pettersson
010-5670445
070-2266070
Helena Newton
010-56 705 81