OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt den svenska förskolan, skolan och vuxenutbildningen i att lyckas med detta uppdrag. Som medarbetare på Skolverket är du med och bidrar till vårt viktiga arbete med att skapa goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande.
Nu söker vi en erfaren administratör med inriktning på kvalitets- och samordningsfrågor till enheten för skola och arbetsliv.
Om arbetet
Rollen som administratör med inriktning på kvalitets- och samordningsfrågor innebär ett övergripande administrativt samordningsansvar på enheten. Du förväntas bland annat stödja såväl enhetschef som övriga administratörer och undervisningsråd i det dagliga arbetet. I arbetet ingår till exempel tertialuppföljningar av enhetens olika verksamheter t ex ekonomi, sammanställningar av budgetuppföljningar tillsammans med ekonomiadministratör, rapporter till chefer och ansvariga medarbetare, budgetarbete och årsredovisning. Du ansvarar även för rekvirering, administration och redovisning av externfinansierade projekt, till exempel ESF, samt av medel från och till andra myndigheter, organisationer och kommuner. Du kommer också att delta i årsplaneringen för hela enhetens arbete tillsammans med enhetschefen, där du stöttar i det som behövs.
I samarbete med enhetens andra administratörer deltar du i arbetet med att utveckla enhetens systematiska kvalitetsarbete och administrativa rutiner. I arbetet ingår också att vara kontaktperson i verksamhetsfrågor tillsammans med andra avdelningars avdelningssamordnare. Du är även kontaktperson för frågor kring inköp och upphandling samt upprättande av avtal och överenskommelser.
Du förväntas att samverka med andra administratörer och medarbetare och du ingår i ett nätverk av administratörer på myndigheten.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete på en arbetsplats där det finns goda förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb, trivas och må bra. Våra förmåner omfattar bland annat friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar och goda semester- och pensionsvillkor.
Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning, gärna med inriktning mot samhälle och kommunikation
• Flerårig erfarenhet av kvalificerad administration avseende kvalitetsarbete och samordnande arbetsuppgifter i en komplex verksamhet
• Erfarenhet av budgetarbete och fakturahantering
• Erfarenhet av administrativt arbete inom myndighet
• Erfarenhet av chefsstöd (t ex hantering av avtal, förbereda och bistå med underlag, sammanställningar)
• Mycket goda kunskaper i Microsoft Excel och övriga Microsoft Officepaket samt i ärendehanteringssystem
• Mycket goda kunskaper inom digital teknik och kommunikation
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på såväl svenska som engelska
Det är meriterande om du dessutom har tidigare erfarenhet av samordnande arbetsuppgifter på statlig myndighet och/eller har arbetat med projektledning på en statlig myndighet. Meriterande är också utbildning inom statlig styrning, redovisning och finansiering. Även erfarenhet av Primula, Agresso, Proceedo och Stratsys är meriterande.
Samarbete är ett av våra kärnvärden och i din roll är det viktigt att du är bra på, och trivs med, att bygga relationer. Du har en viktig funktion i enhetens övergripande planering och kommunikation kring myndighetsgemensamma processer, vilket innebär att du behöver ha god förmåga att organisera kommunikationen kring dessa med enhetens medarbetare. Eftersom enhetens arbete består av en stor mängd olika områden förutsätter det att du tycker om att hantera flera uppgifter parallellt och är systematisk i ditt arbetssätt. Vi arbetar i en föränderlig
miljö och det kräver en god förmåga att snabbt kunna ställa om. Vi söker således dig som är strukturerad och har en god förmåga att självständigt planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är driven, positiv och utåtriktad och tycker om att samarbeta och kommunicera med olika målgrupper.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Upplysningar och ansökan
Sista ansökningsdag är 2021-02-01.
Tjänsten är en tillsvidaretjänst med tillträde 2021-03-01. Skolverket tillämpar sex månaders provanställning.
Skolverket strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns i den verksamhet vi stödjer, vi välkomnar därför sökande med olika kön, bakgrund och etnicitet.
Varmt välkommen med din ansökan till oss!
OBS! Detta är en förkortad annons. Läs annonsen i sin helhet och en mer utförlig beskrivning av oss som arbetsgivare, vår verksamhet, vårt erbjudande och vår ansökningsprocess på vår hemsida: https://www.skolverket.se/jobb
Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Jenny Sellberg 08-5273 3828 (Lärarförbundet), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53 och Claes Prentius (Saco) 08-527 334 47.
Kontaktpersoner på detta företaget
Se fullständig annons på vår hemsida!
Zara Warglo, Tf enhetschef
08/527 332 31
Kristina Larsson, Ekonomichef
08-527 332 00
Karin Hector-Stahre, Enhetschef
08-527 332 76
Karin Kroon, HR-chef
08/527 33 147
Christina Polgren, Enhetschef
08/527 33 382
Eva Nordlund, Undervisningsråd
08/527 33 595
Mats Olsson, Undervisningsråd
08/527 333 63
Anders Palm, Enhetschef
08/527 332 00
Johanna Freed, Biträdande enhetschef
08/527 332 00