OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din spetskunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Dina kunskaper kommer många till del, och du får arbeta både långsiktigt strategiskt och handfast i den östgötska vardagen. I stad och på landsbygd. I länet, i landet, i världen. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.
Vill du vara med och samordna det civila försvaret i Sydöstra Sverige? Vi söker en erfaren och kunnig administratör som ska vara med och bygga upp administrationen kring vårt nya civilområdeskansli.
Du kommer att tillhöra Sydöstra civilområdeskansliet. Regeringen har beslutat att Sverige ska delas in i sex större geografiska områden för civil ledning och samordning, benämnda civilområden. I sex län kommer det att finnas civilområdesansvariga länsstyrelser. Länsstyrelsen i Östergötland har utsetts till civilområdesansvarig länsstyrelse med uppdrag att leda och samordna civilområdet bestående av Jönköpings län, Kalmars län och Östergötlands län.
Landshövdingen, i egenskap av civilområdeschef, ska leda civilområdets arbete och har till sitt stöd en kanslichef. Civilområdeskansliet är placerad direkt under landshövdingen och leds av en kanslichef som är direkt underställd landshövdingen/civilområdeschefen. Verksamheten är i ett uppbyggnadsskede under hösten 2022/våren 2023.
Vi söker dig som har ett stort intresse för samhällsfrågor och administration. Vi vill att du har helhetssyn och ett lösningsfokuserat arbetssätt, som kan bidra till att etablera och bygga upp den administrativa verksamhet som ska leda det civila försvaret i sydöstra civilområdet. Som administratör kommer du att stödja kanslichefen i arbetet mot uppsatta mål och vara med och bygga upp och säkerställa en effektiv administration inom kansliet. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kanslichefen och innehåller administrativa uppgifter såväl som mer kvalificerade koordinerande uppdrag.
Dina arbetsuppgifter innefattar ärendehandläggning, fakturahantering, budget och verksamhetsplanering inkl. tertialuppföljning och årsredovisning. Du kommer att planera kansligemensamma möten och utbildningar både interna och externa, även planera stöd och koordinering av kanslichefen och verksamhetens deltagande i olika möten, arbetsgrupper, processer etc. Du utgör även ett administrativt stöd för hantering av säkerhetsskydds-klassificerade handlingar. Innehållet i befattningen kan komma att förändras över tid, utifrån nya krav och tillkommande uppgifter för civilområdeskansliet.
För att du ska lyckas med uppdraget ska du ha en fullgjord gymnasieutbildning samt flerårig och aktuell erfarenhet av arbete som administrativt stöd i offentlig sektor.
Det är meriterande om du har:
- En eftergymnasial utbildning, inom relevant område
- Utbildning inom krisberedskap och/eller totalförsvar
- Kunskap eller erfarenhet inom krisberedskap och/eller totalförsvar
- Erfarenhet av arbete på en myndighet med liknande arbetsuppgifter
- Erfarenhet av att arbeta i projektform
- Erfarenhet av att ha jobbat som administrativ samordnare/koordinator eller liknande
- Erfarenhet av arbete i säkerhetsskyddad verksamhet
- Erfarenhet av att hantera säkerhetsskyddsklassificerade handlingar
- Goda kunskaper i engelska
Som person har du hög säkerhetsmedvetenhet, god samarbetsförmåga och kan även arbeta självständigt. Du har en hög servicekänsla, är strukturerad och utvecklingsorienterad. Du har en god kommunikativ förmåga och trivs och vill bidra i en verksamhet under uppbyggnad och konstant förändring och ha förmågan att skapa struktur och trygghet i en sådan miljö. Det är viktigt att du arbetar och agerar utifrån våra värdeord, omtanke, respekt och kommunikation och enligt den statliga värdegrunden.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Vill du veta mer kontakta tf kanslichef Maria Leclercq tel. 010-223 52 57. Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04.
Övriga villkor
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.
Läs mer om våra förmåner och hur det är att arbeta hos oss på vår hemsida.
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html
Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.se. Din ansökan ska ha inkommit senast den 6 november, ange ref nr 15527.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.