OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bygga upp en ny myndighet?
Den 1 januari 2022 kommer en ny myndighet, Institutet för mänskliga rättigheter, att inrättas.
Institutet för mänskliga rättigheter ska främja säkerställandet av de mänskliga rättigheterna i Sverige, med utgångspunkt i svensk lagstiftning och för Sverige bindande internationella förpliktelser gällande mänskliga rättigheter.
Om Institutet för mänskliga rättigheter
Institutet ska särskilt följa, undersöka och rapportera om hur de mänskliga rättigheterna respekteras och förverkligas, lämna förslag till regeringen om de åtgärder som behövs för att säkerställa de mänskliga rättigheterna, ha kontakter med internationella organisationer och även i övrigt delta i internationellt samarbete, och främja utbildning, forskning, kompetensutveckling, information och ökad medvetenhet om de mänskliga rättigheterna. Institutet ska även fullgöra de uppgifter som en oberoende nationell mekanism har enligt konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Om Utredningen om inrättande av ett institut för mänskliga rättigheter
Den 1 april 2021 startade utredningen arbetet med att bygga upp Institutet för mänskliga rättigheter. En uppgift för utredningen är att fatta beslut om nödvändig bemanning så att myndigheten ska kunna starta sin verksamhet den 1 januari 2022 och vi söker nu efter en erfaren administratör.
Om jobbet som administratör
Du kommer att ha ett brett spann av administrativa, stödjande och koordinerande arbetsuppgifter. Där kan bland annat ingå att organisera och administrera möten inom myndigheten med tillhörande bokningar, agendor, protokoll inklusive stöd vid planering och genomförande av digitala möten. Du kommer även att bistå i externa sammanhang, exempelvis vid seminarier, planeringsdagar och utbildningar.
I arbetsuppgifterna ingår också att hantera registratorsuppgifter som bland annat innebär hantering av inkommande e-post och post, skanning, registrering och avslut av ärenden.
Kvalifikationer
För att vara aktuell för jobbet ska du ha:
* Slutförd gymnasieutbildning
* Minst 4 års erfarenhet av administrativt arbete av det slag som beskrivs ovan, varav minst 2 år med registratorsuppgifter
* Minst 2 års erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig verksamhet
* Kunskap om offentlighet och sekretess, samt de lagar och förordningar som styr dokumenthantering i offentlig verksamhet
* God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
Meriterande
* Erfarenheter av kvalificerat administrativt stöd vid statlig myndighet.
* Eftergymnasial utbildning med inriktning på administration
* Registratorsutbildning
* Erfarenhet av att arbeta i nära samarbete med chefer och ledningsgrupper
* Kunskaper i arkivering
Du ska ha följande förmågor
Eftersom myndigheten är i ett uppstatsskede kommer du under den första tiden att stötta hela organisationen med en rad blandade administrativa uppgifter. Vi söker därför dig som tycker om att utveckla verksamhet och bygga nytt, som ser vad som behöver göras och får det gjort. Du är lösningsorienterad med förmågan att kunna agera med flera uppgifter parallellt. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tillsvidareanställning med tillträde under december eller enligt överenskommelse. Provanställning kommer att tillämpas.
Under december 2021 kommer arbetet att genomföras inom ramen för Utredningen om inrättande av ett institut för mänskliga rättigheter. Från och med 1 januari 2022 är Institutet för mänskliga rättigheter arbetsgivare och placeringsorten är Lund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Anna-Karin Lindblom som är särskild utredare för inrättande av Institutet för mänskliga rättigheter på tel. 08-405 14 92.
Har du frågor kring rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Magnus Hallberg på 040-660 63 14 alternativt Magnus.Hallberg@jeffersonwells.se.
Fackliga kontaktpersoner är Hans Franklin för Saco-S (tel. 072-717 67 76), Roger Pettersson för Seko (tel. 08-791 42 86) och Marie-Therese Gyllhede för OFR/S (tel. 08-790 51 56).
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att skicka in din ansökan inklusive CV via ansökningslänken senast den 8 september.