OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bonnier News är Nordens största mediehus som når över 5 miljoner svenskar varje dag och just nu söker vi en affärsanalytiker. I den här rollen kommer du att vara en del av läsaraffären och främst arbeta mot domänen Engagemang. Du kommer vara ansvarig för att optimera användningen av data för att skapa engagemang hos kunderna, få dem att stanna hos oss, samt generera leads för framtida konverteringar. Om du tycker att det här låter intressant och tror att du skulle passa bra i rollen som affärsanalytiker på Bonnier News, så bör du definitivt söka jobbet! Vad väntar du på?
Om rollen
Vi är mitt i en digital transformation där vi arbetar med att göra vår journalistik ännu mer tillgänglig för ännu fler personer genom digitala kanaler, digitala affärsmodeller och smart användande av data. Läsaraffären är den organisation inom Bonnier News som skapar gemensamma och skalbara lösningar för affären och tech. Vi kombinerar styrkan i alla våra olika varumärken i en modern tvärfunktionell organisation. Här jobbar vi snabbrörligt genom självständiga team som har tydliga mandat och ansvarsområden. Vi tror på att samla olika erfarenheter, kunskaper och infallsvinklar för att växa tillsammans.
Rollen ligger inom kompetensgruppen Affärsanalytiker, och arbetet kommer huvudsakligen att utföras inom ett eller flera korsfunktionella team som ingår i domänen Engagemang. Du kommer stötta dessa team i deras arbete att förstå och lära av kundens beteenden, samt deras mål att uppfylla KPI:er genom relevanta och proaktiva analyser.
Exempel på ansvarsområden och arbetsuppgifter som ingår i rollen:
-
Initiera och driva databaserade analyser som stödjer läsaraffären.
-
Genomföra databaserade ad-hoc analyser efter förfrågningar från läsaraffärsorganisationen.
-
Utifrån data identifiera möjligheter till att utveckla läsaraffären, samt säkerställa att data används på ett optimalt sätt i läsaraffärens processer.
-
Konkreta arbetsuppgifter är bland annat A/B-tester, utvärderingar av marknadskampanjer, analyser av olika marknadskanaler, databaserade målgruppsanalyser, analyser av kundbeteenden, beräkningar av kundernas livstidsvärde.
Vem är du?
För att lyckas i din roll behöver du vara en person som gärna tar initiativ och kan strukturera ditt arbete på ett självständigt sätt. Det är också viktigt att du är flexibel och trivs i en miljö som präglas av förändringar och högt tempo. Vi värderar personliga egenskaper högt, så det är bra om du är en person som gillar att bygga relationer och samarbeta med andra.
Kvalifikationer
-
Minst ett par års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
-
God förmåga att kommunicera insikter från utförda analyser till dina kollegor på ett pedagogiskt sätt
-
Erfarenhet av business intelligence-verktyg så som: Lookerstudio, QlikSense/QlikView, Tableau, Power BI, eller liknande
-
Erfarenhet av SQL
-
Goda kunskaper i användning av Googles kalkylark
Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning.
Du kommer att tillhöra Läsarintäkters analysavdelning. Du rapporterar till Linnea Ek, kompetenschef Affärsanalys och tillsammans sitter vi i ”Tidningshuset” på Gjörwellsgatan 30, Marieberg/Kungsholmen i Stockholm. Vi jobbar hybrid idag men majoriteten av dagarna sker på vårt kontor på Gjörwellsgatan 30 i Stockholm.
Hos oss tror vi att det bästa upplägget är en mix av att ses på kontoret och de positiva effekter det ger, och även ha möjligheten att jobba hemma ibland för att få ihop livspusslet och bibehålla fokus. Vi är en arbetsplats med den trygghet som väl utformade kollektivavtal innebär. Du får friskvårdsbidrag, rabatter och fri prenumeration på våra nyheter, extra ersättning vid föräldralön, pensionslösning inom ITP1 men framför allt en inspirerande arbetsmiljö med fantastiska kollegor!
Vi är nyfikna på vem du är och ser fram emot din ansökan!
Som Nordens största medieföretag hjälper vi medborgare och organisationer att fungera i ett demokratiskt samhälle. Våra journalister rapporterar, granskar och berättar om vår tids frågor. Vi inspirerar och skapar affärer genom möten, produkter och tjänster. Med varumärken som Dagens Nyheter, Expressen och Dagens industri når vi miljoner läsare och användare varje dag. Genom Bonnier News Local har vi även ett stort lokalt engagemang - från Sydsvenskan i söder till Örnsköldsviks Allehanda i norr. Förutom detta ger vi också ut branschspecifika tidningar såsom Dagens Media, Resumé, Dagens medicin och Fastighetsnytt, och även en rad livsstilsmagasin som Damernas Värld, Sköna Hem, Teknikens Värld och Allt om Mat m.fl. Genom att ständigt driva den digitala utvecklingen framåt når vi hela tiden längre - som medarbetare hos oss kan du påverka riktningen.
På Bonnier News värdesätter vi att våra medarbetare har olika erfarenheter och perspektiv. Jämställdhet och inkludering är prioriterade frågor hos oss och ett av fyra bärande fokusområden i vår hållbarhetsstrategi. Vi vill skapa ett öppet klimat på våra arbetsplatser och strävar efter att hitta talangfulla medarbetare som vidgar våra perspektiv och hjälper oss att bidra till ett mer inkluderande samhälle. Detta genom journalistik och tjänster som är ännu mer tillgängliga för fler. Vi hoppas att även du vill bidra till detta!