OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en analytiker med god kunskap inom SAS och Python och vill vara med i arbetet med digitalisering? Sök det här jobbet som erfaren analytiker på Finansinspektionen (FI).
Om jobbet
Avdelningen Data- och verksamhetsutveckling har ett övergripande ansvarar för att leda och samordna myndighetens data- och digitaliseringsfrågor och arbetar i hög utsträckning med utvecklande och effektiviserande förändringsaktiviteter. Avdelningen arbetar kontinuerligt med införande av ny rapportering till följd av förändrade nationella och internationella regelverk.
Som erfaren analytiker ingår du i gruppen analysutveckling och är delaktig i hela flödet från granskning av inrapporterade data från våra finansiella institut, kontakter med bolag såväl som andra myndigheter, till utrapportering och visualisering av data.
Arbetet innebär tätt samarbete med övriga verksamhetsområden på FI för att tillsammans bidra till FI:s förändringsresa mot en mer digital och datadriven myndighet.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som
• har relevant akademisk examen inom ekonomi, matematik, statistik, datavetenskap eller motsvarande
• har flera års arbetslivserfarenhet som analytiker
• har arbetat med utsökningar från databaser
• har goda programmeringsfärdigheter i SAS och Python
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet från finansiell sektor och/eller relevant myndighet
• har erfarenhet av agilt arbetssätt
• tidigare har arbetat som data steward eller data scientist
• har kunskap om SQL, R, AI och Machine Learning.
Om dig
I det här jobbet behöver du
• bidra till ett gott samarbete
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter
• vara hjälpsam, flexibel och bemöta andra på ett vänligt och respektfullt sätt.
Om oss
FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.
På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.
Bra att veta
Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.
På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/
En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.
Sök jobbet
Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.
Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.
Anställningsform:
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Omfattning:
Heltid
Kontaktperson:
Gabrielle Bergquist, biträdande avdelningschef, 08-408 985 54
Sista ansökningsdag:
2023-06-22
Kontaktpersoner på detta företaget
Therese Thunström
Therese Thunström
+46730623372