OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet som erbjuder dig intressanta arbetsuppgifter i en spännande och lärorik miljö. Vi verkar för att läkemedel och övriga produkter inom vårt ansvarsområde är säkra, effektiva och av god kvalitet. Vi bidrar till en bättre folk- och djurhälsa och till utvecklingen av hälso- och sjukvården, den medicinska forskningen och industrin i Sverige och Europa. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över det viktiga uppdrag vi har, och vår arbetsmiljö präglas av generositet, kunskapsspridning och ständigt lärande i vardagen.
Är du noggrann, kunnig, självständig och intresserad av att utveckla Läkemedelsverkets informationshantering? En av våra arkivarier går vidare till andra uppdrag inom myndigheten, och vi söker nu dig som vill ta dig an arbetet som arkivarie i en myndighet med ett viktigt uppdrag.
Vår verksamhet
Läkemedelsverkets arkivfunktion ingår i Enheten för informationshantering. Enheten ansvarar för såväl operativ som strategisk ärende- och dokumenthantering genom arkivfunktionen och huvudregistraturen. Idag bemannas arkivfunktionen av fyra personer.
Dina arbetsuppgifter
Som arkivarie på Läkemedelsverket arbetar du med övergripande arkiv- och informationshantering, inklusive e-arkiv. Du arbetar strategiskt med att utarbeta styrande dokument och utformar Läkemedelsverkets arkivredovisning, exempelvis myndighetens klassificeringsstruktur. Du gör bevarande- och gallringsutredningar och jobbar nära verksamheten genom att utbilda och ge stöd i frågor som rör arkiv, e-arkiv och dokumenthantering. I arbetet gör du informationshanteringsplaner och ansvarar för arkivredovisning samt inte minst ett långsiktigt bevarande av Läkemedelsverkets allmänna handlingar, både i digitalt och analogt format. Du arbetar nära kollegor inom funktionen Säkerhet och beredskap med frågor som rör till exempel säkerhetsskydd och informationsklassning. Du deltar även i olika utvecklingsprojekt, exempelvis verksövergripande ärendehanteringssystem och samverkar med olika delar av verksamheten.
Din bakgrund
Vi söker dig som har goda kunskaper om och erfarenhet av arbete inom såväl digital som fysisk arkiv- och informationshantering. Du har en akademisk examen inom arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har minst några års erfarenhet av att arbeta inom offentlig förvaltning, inom området arkiv- och informationshantering och har praktisk erfarenhet av att informera och utbilda inom ditt område. Du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift.
Du bör ha ett intresse för processtänk och hela informationsflödet inom e-förvaltning samt för förändrings- och utvecklingsarbete. Det är även meriterande om du har erfarenhet av:
att arbeta med e-arkiv och e-förvaltning
att genomföra bevarande- och gallringsrutredningar
att utforma dokumentplaner och processbeskrivningar
att arbeta med att genomföra processkartläggning
att arbeta med informationssäkerhet
att arbeta i KLARA och VisAlfa.
Dina personliga egenskaper
Du är en noggrann, strukturerad och initiativrik person som har god förmåga att självständigt planera, organisera och slutföra ditt arbete. Du har även en god analytisk och kommunikativ förmåga. Du är pedagogisk och serviceinriktad och har lätt för att samarbeta med medarbetare på organisationens alla nivåer. Du tycker om att arbeta med många olika kontakter och ser utbildning av verksamheten som en naturlig del av arbetet. Du har en stor förståelse för vikten av säkerhet inom informationsområdet. Du jobbar tillsammans med övriga tre arkivarier, och ser det som självklart att både dela arbetsuppgifter och ta eget ansvar att driva frågor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Sista ansökningsdag: 2022-06-07
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Så snart som möjligt
Enhet: Enheten för informationshantering
Diarienummer: 2.4.1-2022-042697
Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Intyg som styrker din ansökan tas med vid intervju.
Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.
Goda förutsättningar för balans i livet är viktigt för oss och vi tillämpar flextid och förmånliga villkor gällande bland annat semester. För att främja ett hållbart arbetsliv erbjuder vi friskvårdsbidrag samt möjlighet till friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter kan det finnas möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef.
Kontakt
Du är välkommen att kontakta tillförordnad enhetschef Anna Widén. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Hanna Bremer, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.
Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.