Erfaren biståndshandläggare inom LSS och socialpsykiatri

Erfaren biståndshandläggare inom LSS och socialpsykiatri

Arbetsbeskrivning

Våran enhet växer och därmed utökar vi med en handläggare! Vill du har ett varierande och givande arbete? Kom och jobba med oss. 

Vem söker vi efter?


• Du har en socionomexamen eller annan utbildning som bedöms som likvärdig.
• Erfarenhet samt kunskap från att arbeta med myndighetsutövning och då meriterande inom LSS och socialpsykiatri
• Erfarenhet samt kunskap av att arbeta med Individens behov i centrum (IBIC).
• Meriterande om du har erfarenhet av MI och/eller våld i nära relation och mågruppen. 


Du har förmågan att prioritera och arbeta strukturerat med en fallenhet och stort intresse för socialt arbete. Du har lätt för att arbeta självständigt och ta egna initiativ men tycker även om att samarbeta med andra. Vi ser att du är en trygg person med god förmåga att kommunicera med andra både i tal och skrift och har ett intresse av att vara delaktig i enhetens gemensamma utvecklingsarbete.

För att lyckas i din roll har du förmågan att följa lagstadgade krav, policys, och instruktioner samt förhålla dig till uppsatta tidsplaner. Du besitter förmågan att se vad som behöver prioriteras och organiseras, är effektiv och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat. Dessutom är du en god kommunikatör, du anpassar ditt språk till olika situationer och till olika mottagare. Du inger förtroende, skapar tilltro och tillit. Du är bra på att bygga nätverk och skapa kontakter. Kvalitet, bemötande och samarbete är de viktigaste framgångsfaktorerna i vår gemensamma värdegrund, HEP (Helhetsyn, Engagemang och Professionalitet). För dig är det självklart att utgå från brukarfokuset i mötet med kunder, anhöriga och varandra.

Vi tar stor hänsyn till personlig lämplighet.


Vad kommer du att arbeta med?
Som biståndshandläggare med inriktning LSS/socialpsykiatri, är ditt främsta uppdrag att utreda och bedöma behov, fatta beslut och följa upp insatser enligt LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) samt SoL (socialtjänstlagen). Inom LSS handlägger vi även barnärenden och följer barnperspektivet. Du arbetar i nära kontakt med brukaren, anhöriga och andra i brukarens nätverk.

I ditt arbete ingår även att informera om myndighetens uppdrag och insatser, gällande lagstiftning och brukarens rättigheter. Du kommer att arbeta för att säkerställa rättssäkerheten och delaktigheten enligt socialstyrelsens utredningsmetod "Individens behov i Centrum" IBIC. Ditt arbete innehåller nära samverkan både inom kommunen men också med externa parter. 

På vår arbetsplats arbetar vi systematiskt och aktivt med verksamhetsförbättringar för att ständigt utveckla vår verksamhet och för att skapa en god arbetsplats som främjar delaktighet och utveckling.


Vad erbjuder vi dig?


• Individuell introduktion utifrån dina behov.
• Löpande ärendehandledning både enskilt och i grupp. 
• Möjlighet att arbeta hemifrån till viss del.
• Kontinuerlig kompetensutveckling. Att enheten innehåller flera inriktningar gör det möjligt att kompetensutveckling sker regelbundet.
• Förmånsportalen Benify där du enkelt får koll på det mesta som har med din anställning att göra från lön, pension och försäkringar till friskvårdsbidrag och rabatter.
• Flextid och du arbetar 38,75 timmar per vecka. Enligt ordinarie arbetstid innebär detta att arbetsdagen avslutas kl.16.15 under hela året.

Vi arbetar med regelbundna ärendehandledningar i grupp, metodmöten och tillämpar mentorskap för nyanställda. Du har regelbundna avstämningar med samordnare och chef. Vi har extern handledning. 

Om oss?

Socialkontoret har en ny organisation sedan 2021 vilket innebär att Vuxen- och LSS-enehten innehar all myndighetsutövning avseende vuxna missbruk, våld i nära relation, LSS och socialpsykiatri. På enheten arbetar en enhetschef, två samordnare och tio socialsekreterare/biståndshandläggare. I din aktuella grupp kommer du att möta personer med psykiatrisk eller neuropsykiatrisk funktionnedsättning och personer som omfattas i LSS-lagen. Under 2023 flyttar vi in i ljusa och frächa lokaler. 

Vår arbetsplats är belägen centralt i Kungsängen, två minuters gångväg från pendeltåg, bussar och allmän service. Här finns den lilla kommunens fördelar med bland annat korta beslutsvägar, närhet till kollegor och stor möjlighet att vara delaktig i arbetets utveckling. Upplands-Bro kommun erbjuder dig som anställd ett nära ledarskap med god tillgång till samordnare och enhetschef. 

Tillträde: Tillsvidareanställning med tillträde med enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. 

Lön: Individuell lönesättning.

Sista ansökningsdag: 2023-04-10. Intervjuer och urval kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Övrigt: Körkort samt god körvana är ett krav för tjänsten.

OBS! För slutkandidater kommer vi begära utdrag ur belastningsregistret. Kommunen arbetar aktivt för att öka jämställdhet och etnisk mångfald på arbetsplatserna, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta.

---




Upplands-Bro kommun är en av Sveriges mest expansiva kommuner där utveckling står i centrum. Vi välkomnar dig till en arbetsplats där ledorden i vårt arbete och förhållningssätt är Helhetssyn, Engagemang och Professionalitet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Magnus Odung, Bitr. rektor
08-581 692 85
Lisbet Bertilsson, Stf rektor
08-58169452
Agnetha Sjöholm, Rektor
08/58169466
Magnus Odung, Bitr. rektor
0739-615341
Margaretha Lindberg, Rektor
08-581 694 47
Pia Ringkrans, Enhetschef
08-581 695 38
Ulf Peterson, Rektor

Agnetha Sjöholm, Rektor
08/58169466
Saga Sjöberg, Projektledare
0721-78 81 18
Pauliina Björkman, Rektor

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upplands-Bro kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 mars 2023
  • Ansök senast: 10 april 2023

Besöksadress

Ekhammarskolan Skolvägen 20 19634 Upplands-Bro
None

Postadress

Furuhällsplan 1
Kungsängen, 19681

Liknande jobb


25 november 2024