OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba med ett meningsfullt samhällsuppdrag som berör många? Vill du jobba i en organisation där kommunikationsfrågor spelar en central roll? Har du passion för text och bild och är duktig på att anpassa innehåll för webben?
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen.
Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter.
Vår vision som vägleder oss varje dag - Vi gör pensioner enklare!
Kommunikationsavdelningen ansvarar för kommunikationsfrågorna och digitala kundmötet på myndigheten. På avdelningen arbetar drygt 45 medarbetare fördelade på fyra enheter, däribland enheten för digital kundupplevelse.
Där tar Business Owners, Product Owners, digitala strateger, digitala kommunikatörer, UX-designers m.fl. hand om utveckling och förvaltning av Orange kuvert, pensionsmyndigheten.se och minPension.se. Webbredaktionen består idag av tre digitala kommunikatörer. Nu söker vi ytterligare en digital kommunikatör.
Vi erbjuder
- Ett spännande uppdrag hos en viktig samhällsaktör med höga ambitioner.
- Ett utvecklande arbete på en modern myndighet med stort kundfokus.
- Goda anställningsvillkor och många förmåner såsom tjänstepension och friskvårdsbidrag.
Vi vill att du som medarbetare känner att du kan utvecklas i takt med att verksamheten förändras. Vi värdesätter också en sund balans mellan jobb och fritid.
Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler centralt vid Hornstull på Södermalm i Stockholm. Du har möjlighet att kombinera arbete på kontoret med arbete på distans.
Dina arbetsuppgifter
Som digital kommunikatör arbetar du med den digitala kundupplevelsen. I samarbete med andra ser du till att upplevelsen och innehållet på pensionsmyndigheten.se är utifrån insikter anpassat till myndighetens kanaler och målgrupper, är lätt att hitta, ger svar på vanliga frågor och svarar mot kraven för digital tillgänglighet.
Du arbetar med att utveckla och förvalta det redaktionella innehållet på webbplatsen inklusive våra e-tjänster där du samarbetar med våra agila utvecklingsteam. Arbetet omfattar också att följa utvecklingen inom pensionsområdet och ta fram nytt innehåll. Du säkerställer att innehållet är samordnat med kommunikationen i myndighetens övriga kanaler så att kunden möts av samma budskap och information oavsett kanal. Vi lägger stor vikt vid att du är van att samarbeta med andra kompetenser och kan omvandla komplex information till enkla och tydliga budskap.
Rollen innebär att du samordnar inkomna uppdrag i nära dialog med kollegor i webbredaktionen, övriga kommunikationsavdelningen och den agila utvecklingsorganisationen. Du rör dig mellan operativ och strategisk nivå, identifierar utvecklingsbehov inom arbetssätt, processer, funktionalitet och redaktionellt innehåll samt tar egna initiativ.
Utbildning och erfarenhet
Grundläggande krav:
- Relevant högskoleutbildning eller eftergymnasial utbildning inom kommunikation eller liknande, eller motsvarande dokumenterad arbetserfarenhet.
- Minst fem års erfarenhet av att ha arbetat som digital kommunikatör, webbredaktör eller motsvarande roller relevanta för tjänsten.
- Erfarenhet av att jobba med redaktionell utveckling i ett team med flera personer.
- Erfarenhet av förvaltning av en webbplats med minst 100 000 unika organiska besök per månad.
- Dokumenterad erfarenhet av att arbeta i webbpubliceringsverktyg.
Meriterande är:
- Erfarenhet av att samordna arbetet inom en redaktion, optimera arbetsprocesser, sätta upp riktlinjer för prioriteringar, eller liknande.
- Erfarenhet av att jobba med uppföljning av webbstatistik och sökmotoroptimering.
- Kunskap om webbriktlinjerna för tillgänglighet och förmåga att arbeta efter dessa.
- God förståelse för agila arbetssätt.
- Erfarenhet av införande av nytt webbpubliceringsverktyg, migrering av innehåll och utveckling av ny generation av webbplatsen.
- Goda kunskaper i klarspråk.
- Kunskap inom offentlig verksamhet.
Egenskaper
För att lyckas i rollen ser vi att du först och främst är en vass skribent och en god digital kommunikatör. I ditt eget arbete är du strukturerad och kvalitetsmedveten, samtidigt som du är van att hålla leveranstider och kan agera snabbt då det behövs. Du är duktig på att samarbeta med andra, även andra yrkesgrupper än din egen, och har förmågan att inge förtroende i mötet med andra människor. Du är drivande och självständig med en god förmåga att ta till dig av ny information och nya arbetssätt.
Som erfaren digital kommunikatör är du också en person som lyfter blicken och upptäcker, föreslår och genomför förbättringsmöjligheter.
Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna i rekryteringen och lämplighet för tjänsten.
Övrigt
Tillträde så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid. Din ansökan ska kompletteras med ett personligt brev där du tar fasta på att beskriva hur du möter kraven enligt ovan.
Vi tillämpar provanställning om 6 månader.
Tjänsten är placerad i Stockholm.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
För mer information
För mer information om tjänsten kontakta
Konstantinos Irina, enhetschef, tel 010-454 25 85.
#VårtJobbBerörAlla