OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens historiska museers uppgift är att främja kunskapen och intresset för Sveriges historia samt att bevara och utveckla det kulturarv som myndigheten förvaltar. Vår verksamhet ska vara en angelägenhet för alla människor i samhället. Hos oss finner du en familj av välkända museer: Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet, Hallwylska museet, Historiska museet, Livrustkammaren, Skoklosters slott, Sveriges museum om Förintelsen och Tumba bruksmuseum. Inom myndigheten finns också uppdragsverksamheten Arkeologerna med kontor runt om i landet. Verksamheten
Ekonomienheten är organisatoriskt placerad under Avdelningen för Verksamhetsstöd och ansvarar för budget, bokslut, redovisning, analyser, intern kontroll, samordning av ekonomiprocesser, säkerställa myndighetens ekonomistyrning och vara kontakt mot Statens Service Center som hanterar elektroniskt fakturahanteringssystem Visma Proceedo samt leverantörsbetalningar. Enheten har nära kontakt med alla andra avdelningar och enheter i myndigheten.
Vår omsättning är runt 350 miljoner kr, och intäkterna kommer från uppdrag, anslag, donationer, stiftelser och försäljning av tjänster. Ekonomienheten består av sex medarbetare.
Vill du arbeta i en unik historisk miljö, med oerhört kunniga och trevliga medarbetare, passa på och sök tjänsten!
Arbetsuppgifter
• Operativ leveranskoordinator gentemot Statens servicecenter (leverantörsfakturahantering, betalningar och löneadministration)
• Kundfakturering och kundreskontra
• Löpande bokföring
• Avstämningar av bl.a. kassakonton och reskontra
• Inläsningar i ekonomisystemet och från lönesystem
• Utredning oidentifierade inbetalningar
• Genomför interna kontroller och avstämningar
• Ge stöd och upplysningar till organisationens medarbetare
Kvalifikationer
• Företagsekonomisk utbildning på gymnasienivå eller motsvarande
• Minst tre års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• Datorvana och van användare av MS Office (framför allt Excel)
• Meriterande att ha arbetat med ekonomisystemet Unit4 ERP/Agresso
• Meriterande att ha arbetat med fakturahanteringssystemet Visma Proceedo.
• Meriterande att ha jobbat med ovanstående arbetsuppgifter inom offentlig verksamhet.
Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid Dina personliga egenskaper. Arbetet innebär många kontakter med medarbetare i alla delar av verksamheten. Du ska ha ett självständigt och strukturerat arbetssätt, ha god förmåga att organisera Ditt arbete samt ha lätt för att samarbeta och kommunicera. Andra viktiga egenskaper är att vara analytisk och noggrann. Du bör också ha intresse av att medverka i utvecklingsarbete.
Ansökan
Du ansöker till tjänsten genom att klicka på knappen "Ansök" nedan. Vi vill ha din ansökna senast 230205.
Välkommen med din ansökan!