OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stockholm överförmyndarförvaltning är en del av Stockholm stad och den största överförmyndarförvaltningen i landet med drygt 10 000 ärenden. Vi är en tillsynsmyndighet men också ett specialforum för svensk och internationell förmyndarskapsrätt med många komplexa ärenden. Kraven på oss är därför höga. Vår vision är en helt digital ärendehantering med användande av e-tjänster. Vi vill göra diariet mer tillgängligt och anpassat till förvaltningens verksamhet samt uppnå en effektivare och mer kvalitetssäkrad ärendehanteringsprocess.
Arbetsplatsbeskrivning
Förvaltningen är för närvarande placerad i ljusa lokaler i Vällingby centrum och där sitter cirka 60 personer uppdelade på fyra enheter och en stab.
I januari 2024 flyttar vi in i nyrenoverade lokaler i Tekniska nämndhuset på Kungsholmen. I september kommer vi att införa ett nytt ärendehanteringssystem vilket kommer att prägla verksamheten den närmaste tiden.
Arbetsbeskrivning
Vi erbjuder dig ett samhällsviktigt arbete med intressanta, omväxlande och utmanande arbetsuppgifter där du får göra skillnad för människor i behov av stöd.
I arbetet ingår bland annat att utreda behov av tillfälligt godmanskap där du förordnar och entledigar gode män. Du handlägger ärenden som dödsbon och arvskiften samt fastighetsförsäljningar. Enheten har tillsyn över förmynderskap och handlägger olika typer av barnärenden.
Som person är du strukturerad, ansvarstagande och noggrann. Det är viktigt att du har god kommunikativ förmåga, goda kunskaper i svenska språket och uttrycker dig väl i tal och skrift”. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt eftersom vi är en arbetsintensiv verksamhet och befinner oss i ett förändringsarbete där det händer mycket.
Vi vill att du ska vara serviceorienterad och tycka om att ha kontakt med andra aktörer såväl via telefon som mejl. Rollen innebär många kontakter med såväl allmänhet som andra myndigheter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är jurist eller att du tillförskansat dig arbetslivserfarenhet på annat vis som kan anses likvärdigt.
Du har tidigare erfarenhet av handläggning inom offentlig förvaltning och kan snabbt sätta dig in i nya system. Erfarenhet från annan överförmyndarförvaltning är meriterande.
Du är initiativtagande, kan prioritera, strukturera och lätt se kärnfrågan när det är hög arbetsbelastning.
Du arbetar för en snabb, effektiv och rättssäker handläggning. Du tar ställning i frågor, både självständigt och i samråd med andra. Att du är administrativt lagd och har förmåga att hantera stora ärendemängder ser vi som en självklarhet.
Det är också viktigt att du kommunicerar på ett enkelt, professionellt och tydligt sätt.
Utöver detta är du en mål- och resultatinriktad person som engagerar dig i ditt arbete och aktivt bidrar till att skapa en god stämning och arbetsmiljö på arbetsplatsen.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper
Övrigt
Överförmyndarförvaltningen vill att verksamheten ska spegla Stockholm och dess invånare och därför ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten.
Vi välkomnar sökanden med olika bakgrund och erfarenhet i våra rekryteringar. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.