OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om oss
Överförmyndarkansliet är en del av Stadsledningsförvaltningen och arbetar på uppdrag av överförmyndarnämnden i Solna stad.
Vi kontrollerar att förmyndare, gode män och förvaltare (ställföreträdare) utför sitt uppdrag korrekt. Syftet är att omyndiga barn eller myndiga personer som inte själva kan ta hand om sig, inte ska missgynnas ekonomiskt eller rättsligt. Kansliet ger tillstånd till olika rättshandlingar, granskar hur ställföreträdare utför sitt uppdrag och ansöker hos tingsrätten om godmanskap eller förvaltarskap för personer med olika hjälpbehov.
Vad innebär arbetet?
Som handläggare på överförmyndarkansliet är du en viktig pusselbit för att säkerställa att hjälpbehövande personer inte lider ekonomisk skada eller rättsförlust.
Som handläggare kommer du:
- inhämta utredningsunderlag och fatta beslut i frågor gällande ställföreträdarskap
- företräda överförmyndarnämnden i domstol
- bereda och föredra ärenden till överförmyndarnämnden
- granska redovisningshandlingar
- rekrytera nya ställföreträdare
- i övrigt utföra samtliga arbetsuppgifter som ingår i en överförmyndarverksamhet
Vem söker vi?
Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av arbete som handläggare inom en överförmyndarverksamhet med en akademisk utbildning inom juridik, ekonomi, statskunskap eller motsvarande. Det är särskilt meriterande om du har juridisk kompetens inom överförmyndarfrågor.
För att lyckas som handläggare behöver du vara en person som är flexibel och öppen för förändringar, med en vilja och förmåga att hjälpa andra. Rollens många kontaktytor kräver att du har lätt för att kommunicera och arbeta bra tillsammans med andra. Det är också viktigt att du är noggrann och styrs av mål- och resultattänkande i dina prioriteringar och arbetssätt.
Vårt erbjudande
Vi erbjuder dig en viktig och stimulerande roll inom staden, där du ingår i en liten engagerad arbetsgrupp med stor teamkänsla. Som del i en mindre arbetsgrupp ges du möjlighet att vara delaktig i allt som händer på kansliet med en stor variation av arbetsuppgifter. Det här är en möjlighet för dig med samhällsengagemang att få arbeta med meningsfulla frågor som gör skillnad för enskilda individer.
Solna stad har årsarbetstid för att skapa förutsättningar för en mer flexibel och behovsanpassad verksamhet samt öka medarbetarens inflytande över sin arbetstid. Du sitter tillsammans med dina kollegor i ett modernt kontorslandskap i Solna stadshus. Stadshuset är beläget i Solna Centrum, med utmärkta kommunikationer.
Mer information om ansökan
Om du har några frågor är du varmt välkommen att höra av dig till enhetschef, Johannes Claesson, johannes.claesson@solna.se.
Tjänsten är ett vikariat på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 15 augusti. Urvalet kommer att ske löpande. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.
Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.