Erfaren handläggare till stabsenheten

Erfaren handläggare till stabsenheten

Arbetsbeskrivning

Ekobrottsmyndigheten förebygger, upptäcker, avbryter, utreder och lagför ekonomiska brott. Våra 750 medarbetare har olika kompetenser och yrkesroller, såsom åklagare, poliser, ekobrottsutredare, administratörer och andra specialister, som alla arbetar tillsammans mot ekobrott. Det är vår unika styrka.

Är du en ansvarstagande person med stort samhällsintresse som trivs i en samordnande roll med många kontakter och samarbeten? Stabsenheten på Ekobrottsmyndigheten söker nu dig som vill bidra till en god förvaltningskultur, har erfarenhet av och ett stort intresse för en myndighets interna styrning. Tillsammans bidrar vi som arbetar på Ekobrottsmyndigheten till att förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet.

Stabsenheten ansvarar för planering, analys och uppföljning av myndighetens verksamhet. Enheten har ett samordningsansvar för myndighetens strategiska inriktning, budgetunderlag, årsredovisning och intern styrning och kontroll av verksamheten. En viktig roll är att utgöra ett strategiskt stöd till generaldirektören i ledningen och styrningen av myndigheten. Myndigheten växer och denna tjänst innebär en förstärkning till stabsenheten.

Arbetsuppgifter Arbetet som erfaren handläggare på stabsenheten har en stor spännvidd. Du kommer att arbeta med stöd och samordning i olika myndighetsövergripande frågor ofta kopplade till styrning, planering och uppföljning. En viktig del är att arbeta med frågor rörande intern styrning och kontroll, där en god förvaltningskultur är en viktig del och även arbete med riskhantering. Det kan även handla om arbete med analys av olika frågor, att ta fram underlag till generaldirektören och att förbereda olika typer av möten.

Ditt uppdrag förutsätter dels att du är drivande i olika frågor, dels att du kan hantera en administrativ och samordnande roll.  Det förutsätter också att du bidrar med sakkunskap och stabsenhetens perspektiv i olika frågor. Du har ett nära samarbete med kollegorna på stabsenheten samt övriga medarbetare i myndigheten.

Krav Detta är en möjlighet för dig som har:

Akademisk examen med inriktning mot statsvetenskap, ekonomi eller juridik, alternativt annan utbildning tillsammans med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
Flera års erfarenhet av arbete inom statlig myndighet med myndighetsövergripande processer för ledning, styrning och uppföljning.
Goda kunskaper om statlig förvaltning
Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du utöver ovan även har:

Erfarenhet av att samordna myndighetsgemensamma processer och frågor
Erfarenheter av systematiskt arbete med riskhantering
Erfarenheter av arbete med regelefterlevnad
Erfarenhet av arbete med förvaltningskultur vid statlig myndighet.
Personliga egenskaper

Vi vill att du:

Har lätt för att samarbeta och skapa goda arbetsrelationer
Är ansvarstagande och van vid att driva ditt arbete framåt
Har ett praktiskt handlag såväl som strategisk höjd
Är pedagogisk och tydlig i din kommunikation i såväl tal som skrift
Kan analysera och bryta ned komplexa frågor till mindre delar, se sammanhang och prioritera
Har ett stort samhällsintresse.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens chefs- och medarbetarpolicy, EBM-modellen .

Kontaktpersoner Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta stabschef Ann Lemne, tfn. 010-562 90 05.
Fackliga företrädare för Saco-S Henrik Lundin, tfn 010-562 91 72, för ST Karin Hallström Norberg, 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10.

Information om anställningen Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning
Arbetsort: Stockholm
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Lön: Individuell lönesättning tillämpas
På Ekobrottsmyndigheten jobbar vi strategiskt med att utveckla våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Det finns goda förutsättningar för kompetensutveckling, friskvård samt en bra balans mellan arbete och privatliv.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.

Ansök Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 2024-07-01. I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer EBM2024-690  via brev till adressen: Hantverkargatan 15, 104 22 Stockholm.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Louise Leijonhufvud

Lena Sjöström
+46 010-562 96 57
Åsa Pyka
+46 105629646
noreply@ekobrottsmyndigheten.com

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekobrottsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 juni 2024
  • Ansök senast: 1 juli 2024

Besöksadress

Fleminggatan 14
None

Postadress

Box 22098
Stockholm, 10422

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024