OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenter utformar och erbjuder tjänster inom området administrativt stöd till myndigheter i syfte att uppnå sänkta kostnader med bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Myndigheten, med ca 400 anställda, startade den 1 juni 2012 och finns i Gävle (HK), Göteborg, Eskilstuna, Stockholm och Östersund. Vi erbjuder ekonomi- och löneadministrativa tjänster samt e-handelstjänster. Statens servicecenter ska verka för att 40 procent av staten mätt i antalet anställda är anslutna till myndighetens tjänster vid utgången av år 2017. Detta ställer krav på ständig tillväxt av nya kunder, ökad effektivitet och utveckling av nya tjänsteområden. Vill du anta utmaningen tillsammans med oss?
Anställningen är placerad vid HR–enheten inom Avdelningen verksamhetsstöd. Avdelningen ansvarar för Statens servicecenters egen administration som omfattar myndighetens ekonomiska styrning, HR, upphandling och inköp, arkiv och registratur samt fastighets- och internservice. Avdelningen är placerad vid huvudkontoret i Gävle.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I HR-enhetens ansvarsområde ingår kompetensförsörjning, lönebildning, arbetsmiljö och övriga HR-relaterade frågor. Eftersom myndigheten är ung och i stark tillväxt finns det stort behov av utveckling och anpassning av både nya och redan framtagna HR-processer och verktyg. HR-enheten medverkar även i övriga avdelningars utvecklings- och förändringsarbete.
Som HR-specialist kommer du att arbeta såväl operativt som strategiskt inom hela HR-området. I arbetet ingår att stödja myndighetens chefer i HR-frågor. Förhandlingar och samverkan med arbetstagarorganisationerna ingår även i arbetsuppgifterna. Myndighetens kompetensförsörjning sker dels genom rekrytering men även med verksamhetsövergångar från andra statliga myndigheter. Arbetet har en hög grad av självständighet samtidigt som du kommer att vara en av fyra medarbetare i vårt HR-team.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom HR-området eller motsvarande utbildning
• Flerårig erfarenhet av operativt och strategiskt arbete inom HR
• Goda kunskaper om arbetsrättsliga frågor
• Goda kunskaper i MS Office
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet från HR-området inom statlig verksamhet
• Erfarenhet från utvecklings- och förändringsarbete
Vidare ska du:
• Ha god förmåga att planera och organisera ditt arbete
• Ha förmåga till helhetssyn och strategiskt tänkande
• Vara initiativrik och utvecklingsorienterad
• Ha god samarbetsförmåga
• Ha god kommunikationsförmåga i tal och skrift
Övrigt
Anställningen är placerad i Gävle.
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Anställningen innebär en del resande.
Vi tillämpar provanställning.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Ghazal Hernesten Voghoui Saco-S, tel. 070-665 29 45, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582