OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Trivs du i en kommunikativ roll samtidigt som du gärna tar ansvar och får saker att hända? Är du en ambitiös person som vill vara en del av Saabs inköpsfunktion i en affärsorienterad miljö? Vi söker nu en erfaren inköpare med samordningsansvar till Saab Aeronautics i Arboga.
Om företaget
Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. Tekniskt är de ledande inom många områden och en femtedel av intäkterna går till forskning och utveckling. Saab är också ett möjligheternas företag. Ett företag som ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Det är också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet.
Aeronautics, ett affärsområde inom Saab, erbjuder flygrelaterade delsystem, obemannade flygsystem, flygplansstruktur och service till försvarskunder och civil flygindustri över hela världen. Aeronautics ansvarar också för utveckling, produktion, marknadsföring, försäljning och support av Gripensystemet. Staben ”Procurement and Business Coordination” ingår i avdelningen Ground Support Equipment (GSE). Avdelningen arbetar med affärer riktade mot underhållssystemen för Gripen, T7A, Försvarsmaktens övriga flygplan och helikoptrar samt faciliteter och hangarer, med verksamhet i Linköping, Arboga och Östersund.
Dina arbetsuppgifter
Som operativ inköpare med samordningsansvar på GSE-avdelningen så kommer du att arbeta i anskaffningsprocesserna samt samordning av inköpsarbetet. Du kommer vara involverad i de flesta inköpsrelaterade uppgifter som förekommer, allt från strategiskt inköpsarbete till rent operativ orderhantering. Du kommer att ha ett tätt samarbete med strategiskt inköpsstöd, inköpskvalitet, övriga operativa inköpare, ingenjörer, konstruktörer och logistikpersonal m.fl.
Detta innebär arbetsuppgifter som:
• att skapa, hantera och utvärdera offertförfrågningar
• att lägga beställningar
• att leveransbevaka och säkerställa att vi får leveranserna i tid
• fakturahantering
• uppföljning och utvärdering av leverantörer och leveranser
• hantering av returer och reklamationer
• vårda och bygga affärsmässiga relationer med leverantörerna
Samordningsansvaret i rollen innebär att leda och fördelar arbetsuppgifterna bland inköparna som består av 5 personer. Din placeringsort blir Arboga, men rollen kommer att innebära vissa resor till andra orterna eller till leverantörer inom eller utanför Sverige.
Din profil
Vi söker dig som har en högskoleexamen eller annan relevant utbildning inom inköp. Andra krav för tjänsten:
• erfarenhet av att arbeta som operativ-, taktisk- eller projektinköpare
• erfarenhet av att arbeta med leverantörer
• förmåga och intresse att samordna och fördela arbete inom teamet
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift
• god datorvana med kunskaper inom Officepaketet
För att lyckas i tjänsten behöver du ha god förmåga att lösa problem. Du är självgående och tar initiativ i ditt arbete. Som person är du serviceinriktad, lösningsorienterad och känner ansvar för dina arbetsuppgifter. Då arbetet innehåller en hel del administration behöver du vara strukturerad och noggrann. Du kommer ha många kontakter både internt och externt och därför är det viktigt att du har en god förmåga att kommunicera och samarbeta.
Meriterande för tjänsten:
• erfarenhet av ledarskap och samordning
• kunskap och erfarenhet i affärssystem, gärna IFS/ERP
• förmåga att läsa och förstå teknik och tekniska underlag
• intresse av att leda eget ansvarsområde och tilldelade resurser
Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.
Ansökningsförfarande
Urvalet kommer att ske löpande så skicka in din ansökan redan nu. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Detta är ett konsultuppdrag initialt med goda chanser till anställning direkt hos Saab. Start är omgående eller enligt överenskommelse.
Vid frågor angående tjänsten vänligen kontakta ansvarig rekryterare Isabelle Jerner, isabelle.jerner@skill.se.
Varmt välkommen med din ansökan!
Om oss
Skill är ett modernt kompetensföretag med ett brett tjänsteutbud inom rekrytering, bemanning, hr-tjänster och kompetensutveckling. Vi har en stark kundbas i teknik- och industriföretag samt inom IT och tech.
Rätt människor, på rätt plats, kan förändra allt – och när människor växer, växer företag.
People change – everything.