OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för statlig arbetsgivarpolitik (ESA), avdelningen för offentlig förvaltning, Finansdepartementet
Är du en kvalificerad och driven jurist med intresse för arbetsrätt och förvaltningspolitik? Vill du arbeta nära det politiska beslutsfattandet inom ett viktigt och föränderligt område? Då kan vi på Finansdepartementet erbjuda dig en självständig och intressant roll i en händelserik miljö.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Avdelningen för offentlig förvaltning (OFA) ansvarar för utvecklingen av förvaltningspolitiken. Frågor som berör statlig arbetsrätt och staten som arbetsgivare är en viktig del av avdelningens uppdrag.
Enheten för statlig arbetsgivarpolitik (ESA) ansvarar för den arbetsrättsliga speciallagstiftningen på statens område samt för frågor om statlig arbetsgivarpolitik. Inom ramen för detta ansvar finns också styrningen av Arbetsgivarverket och Statens tjänstepensionsverk. Vidare är enheten ansvarig för styrningen av Statens fastighetsverk, Fortifikationsverket, Kammarkollegiet och Statistiska centralbyrån samt ett antal nämnder inom området för den statliga arbetsgivarpolitiken.
Som jurist på enheten för statlig arbetsgivarpolitik kommer du att ansvara för frågor som handlar om statlig arbetsrätt, men även i övrigt biträda enhetens medarbetare i arbetet med ärendehandläggning, myndighetsstyrning och förvaltningspolitik. Arbetet inkluderar i hög grad kontakter med andra enheter inom Regeringskansliet, men även med andra myndigheter. Vidare kommer du att delta i utredningar och i författningsarbetet på enheten och handlägga olika slags ärenden inom enhetens ansvarsområde. En viktig del av arbetet är att granska och lämna synpunkter på andras förslag inför beslut. Du kommer att ha muntliga och skriftliga avstämningar med politisk ledning och arbeta med att ta fram underlag för deras medverkan i olika sammanhang. Vidare innefattar arbetet omvärldsbevakning av det arbetsrättsliga och arbetsgivarpolitiska området.
Genom bredden på avdelningens sakområden får du en inblick i flera spännande områden inom området offentlig förvaltning. Ditt arbete kommer att präglas av en blandning av strukturella frågor och snabba bedömningar.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Du har juristexamen och minst fem års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom arbetsrätt och förvaltningsrätt, varav minst två år vid statlig myndighet. Du har god kännedom om den svenska förvaltningsmodellen och om svensk arbetsrätt. Du har även kunskap om utredningsarbete samt den svenska lagstiftningsprocessen och arbetsmarknadsmodellen. Det är meriterande med erfarenhet av beredningsarbete inom Regeringskansliet. Det är även meriterande med erfarenhet av utredningsväsendet, arbete med lagstiftningsarbete och den svenska arbetsmarknadsmodellen från partsorganisation, domstol eller motsvarande. Arbetet kräver att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska.
Dina egenskaper
För att trivas som jurist hos oss behöver du ha en god analytisk förmåga samt vara kvalitetsmedveten, resultatinriktad och självgående. Du är lugn och stabil i stressiga situationer och trivs med att tidvis arbeta i ett högt tempo. Samarbetsförmåga och flexibilitet är viktiga förutsättningar för att lyckas i ditt arbete. Vidare har du ett samhällsintresse och följer med i den allmänna samhällsdebatten. Du har förhandlingsvana, hög integritet och har lätt för att anpassa dig till nya situationer. Du är intresserad av att utveckla dig själv och den verksamhet som du verkar inom. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställning tillsvidare. Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Brita Hybbinette, på 08-405 94 63. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta HR-handläggare Annika Paulsson på 08-405 19 58. Fackliga kontaktpersoner är Mikaela Nilsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 29 maj 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Finansdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för finanspolitiken och frågor som rör finansmarknad, internationellt ekonomiskt samarbete, förvaltningspolitik, län, kommuner och regioner, prognoser och nyckeltal, skatter, spelfrågor, konsumentfrågor samt statens budget.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35