OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!
Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.
Om Utbetalningsmyndigheten
Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.
Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.
Ansvar och arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill vara med och bygga upp, etablera och utveckla det rättsliga arbetet i en ny myndighet vars verksamhet styrs av helt nya regelverk. Ett centralt fokus för myndigheten är att samla in och analysera omfattande mängder digital information och samverka med de statliga välfärdsmyndigheterna och arbetslöshetskassorna för att motverka felaktiga utbetal-ningar från välfärdssystemen. I din roll bidrar du till att myndighetens informationshantering är rättssäker och författningsenlig samt att verksamheten genomsyras av en grundläggande rättsmedvetenhet. Vidare bidrar du till att driva rättsutvecklingen i syfte att utveckla Utbetalningsmyndighetens roll och verksamhet i den offentliga förvaltningen.
I anställningens inledande skede kommer ditt fokus vara att, tillsammans med dina kollegor, utarbeta det rättsliga stöd och styrning som behöver vara på plats för att myndigheten ska kunna inleda sin verksamhet och utföra sina kärnuppgifter. Det kan handla om att tolka och tillämpa ny lagstiftning, ta fram rättsliga stöd- och styrdokument eller myndighetsföreskrifter, etablera processer och rutiner för juridikavdelningens arbetsflöden, kvalitetssäkra överens-kommelser och avtal eller i övrigt ge vägledning i relevanta rättsfrågor. Vi fäster stor vikt vid att du har förmåga att omsätta rättsliga krav i ändamålsenliga processer och åtgärder som stödjer och skapar förutsättningar för verksamheten att uppnå sina mål. Arbetet förutsätter att du har hög rättslig kompetens och förmåga att lösa komplexa juridiska frågor utifrån ett omfattande regelverk och med beaktande av verksamhetens behov.
De första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet. Det innebär att det ställs stora krav på att du kan ta initiativ och tillsammans med kollegorna agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Vidare behöver du tycka om att samarbeta med andra, både jurister och andra yrkesroller, för att identifiera och lösa arbetsuppgifter.
I din roll kommer du behandla känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering och ett högt säkerhetsmedvetande.
Tjänsten är placerad på juridikavdelningen.
Vi söker dig som har:
. Jur.kand. eller juristexamen. . Minst tre års relevant erfarenhet av juridiskt arbete i myndighet. . Erfarenhet av verksjuridiska arbetsuppgifter, som att arbeta med rättsliga stöd- och styrdokument, föreskriftsarbete och andra på en juridikavdelning allmänt före-kommande ärenden. . God kommunikativ och pedagogisk förmåga i både tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har:
. Mycket goda kunskaper i dataskydd, handlingsoffentlighet och sekretess samt förvaltningslagen. . Goda kunskaper i annan myndighetsnära juridik, exempelvis arkivlagen, regelverken om upphandling eller regelverken om informationssäkerhet och säkerhetsskydd. . Erfarenhet av avtalsarbete.
. Erfarenhet av kvalificerat domstolsarbete, exempelvis notarietjänstgöring.
. Erfarenhet av och god förmåga att samverka med andra myndigheter.
Egenskaper
Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper. Som person behöver du vara stabil, trygg, ansvarsfull och omdömesgill. Du har integritet och är samtidigt prestigelös. Det innebär att du tar ansvar och står för dina ställningstaganden men att du också kan ompröva dem när det behövs. Du har god samarbetsförmåga samt tar egna initiativ och ansvar för att nå goda resultat. Du har också förmåga att arbeta med komplexa frågor utifrån helhetssyn och verksamhetsförståelse.
Övrigt
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten kommer att finnas i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap.
Du anställs som jurist vid myndigheten tillsvidare. Tjänsten är på heltid. Provanställning kan bli aktuellt. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten kontakta utredningssekreterare och blivande chef för säkerhetsstaben Ola Sten på telefon 08-405 10 21.. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco) telefon 010-3037653, Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132, Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-2144005.
Tillträde 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.
I avvaktan på att tillträda din tjänst i Utbetalningsmyndigheten kan det bli aktuellt att du under 2023 förordnas som sekreterare i Utredningen om inrättande av Utbetalnings-myndigheten (Fi 2022:01). Utredningen arbetar i lokaler centralt i Stockholm.
Välkommen med din ansökan senast 21 augusti 2023.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35