Erfaren kommunikatör

Erfaren kommunikatör

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba med kommunikationsfrågor i ett meningsfullt samhällsuppdrag som berör många? Är din superkraft att du gör det komplexa begripligt och hanterbart?

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen.

Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1800 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare! Ett av Pensionsmyndighetens tre huvuduppdrag är att informera allmänheten om hela sin pension och att stärka pensionssparare och pensionärer som konsumenter av finansiella produkter inom pensionsområdet. Myndighetens kommunikationsavdelning ansvarar för detta uppdrag och på avdelningen arbetar drygt 45 medarbetare fördelade på fyra enheter: enheten för digital kundupplevelse, enheten för extern kommunikation, enheten för fondinformation samt enheten för internkommunikation. Avdelningen har dessutom en pressfunktion.

Arbetsbeskrivning
Som kommunikatör hos Pensionsmyndigheten är du med och utvecklar kommunikation och budskap för alla våra kanaler. Detta sker genom löpande arbete med:

- Kommunikationsplanering och genomförande: Du tar fram kommunikationsplan, brief, målgruppsanalyser, leder konsulter och samverkar med reklam- och mediebyrå. Du utgår från kundens hela resa i alla kanaler.
- Budskapsuttag: Du analyserar vad som ska kommuniceras, hur det ska kommuniceras och till vilka målgrupper. Genom att du följer utvecklingen inom pensionsområdet har du förståelse för att kunna förklara det komplexa på ett enkelt sätt.
- Mål och analys: Utifrån effektmålen skapar du operativa mål som du följer upp och omsätter till insikter som det går att skapa verkstad av.
- Producera och beställa: Du jobbar löpande med produktion/beställning av innehåll och skapar ett samspel mellan text och bild som lyfter kommunikationen.
- Hållbarhet: Du vidareutvecklar myndighetens hållbarhetskommunikation.
- Rätt och riktigt: Du har god förståelse för hur integritetsfrågor (GDPR) och tillgänglighetsfrågor (WCAG) påverkar kommunikationsförutsättningarna.
- Utvecklar: Pensionsmyndigheten arbetar kontinuerligt med att utveckla kundmötet i samtliga kanaler och inom kort påbörjar vi ett arbete med automatiserad kundrelation. Med det vill vi skapa kundkommunikation med hög relevans.
- Samverkan: Du samverkar brett inom avdelningen och myndigheten såväl som med externa aktörer. Genom att du följer utvecklingen inom kommunikationsområdet säkerställer du att myndigheten arbetar på ett effektivt sätt och att du är ett bra bollplank för kollegorna.

Utbildning och Erfarenhet
Vi söker dig som har:

- Relevant akademisk utbildning eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- Minst 5 års erfarenhet av att arbeta som kommunikatör där du skapat och slutfört kommunikationsplaner i flera parallella kanaler.
- Erfarenhet av att kommunicera organisationers hållbarhetsarbete, gärna inom den offentliga och/eller finansiella sektorn
- Erfarenhet av att utifrån kommunikationsstrategier och effektmål skapa kommunikationsuttag och budskap.
- Erfarenhet av att arbeta med mål/uppföljning/analys.
- Erfarenhet att skriva för alla kanaler inklusive webb och internkommunikation.
- Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.

Meriterande är:

- Erfarenhet av kommunikationsarbete i offentlig sektor
- Erfarenhet från försäkrings-, finans- och/eller pensionsområdet
- Erfarenhet av arbete i en större organisation med en stor kund-/medlemsbas eller en myndighet med många medborgarkontakter.
- Mycket goda kunskaper i att bygga presentationer i PowerPoint samt framtagande av mallar i Microsoft Office.
- Erfarenhet av arbete med klarspråk och digital tillgänglighet.
- Erfarenhet av arbete med CRM/Marketing automationssystem/Nyhetsbrev.

Erfarenhet av arbete med sökordsoptimering.



Egenskaper
Du är prestigelös och duktig på att samarbeta med andra och kan förankra och skapa engagemang för dina frågor. Genom din förmåga att lyssna in så förstår du uppdraget och kundens behov, vilket kombinerat med din kreativitet skapar relevant kundkommunikation.

Genom tydlighet och synlig struktur skapar du framdrift och trygghet hos deltagarna i aktuella kommunikationsaktiviteter om var ni befinner er och vart ni är på väg. Du uppnår detta genom ett strukturerat arbetssätt som bygger på en god förmåga att planera, organisera och prioritera din egen tid och i förekommande fall gruppens insats på ett effektivt sätt.

Genom att du sätter upp och håller tidsramarna säkrar du framdrift i arbetet och skapar utrymme för att driva parallella initiativ inom flera verksamhetsområden.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Vi erbjuder
Ett utvecklande arbete på en modern myndighet med stort kundfokus och där vi värdesätter en sund balans mellan jobb och fritid.

Tjänstepension genom det statliga kollektivavtalet PA16 och friskvårdsbidrag.

Vi erbjuder hybrid arbetssätt och arbetsplats med möjlighet till distansarbete hemma och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare.

Övrigt
Placeringsort är Stockholm. Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler vid Hornstull på Södermalm. Arbetet kan innebära resor till våra andra kontor i hela landet.

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Under rekryteringsprocessen kan arbetsprover och arbetspsykologiska tester förekomma.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande säkerhetsprövningssamtal, registerkontroll och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

För mer information
Pär Ahrling, enhetschef: 010-454 21 16

 

#VårtJobbBerörAlla

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 april 2023
  • Ansök senast: 11 maj 2023

Liknande jobb


21 november 2024

Strategisk kommunikatör och innehållsproducent

21 november 2024

Kommunikatör, Göteborg

Kommunikatör, Göteborg

21 november 2024