OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt den svenska förskolan, skolan och vuxenutbildningen i att lyckas med detta uppdrag. Som medarbetare på Skolverket är du med och bidrar till vårt viktiga arbete med att skapa goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande.
Skolverket lägger stor vikt vid den interna kommunikationen, som ska bidra till såväl effektivitet som god sammanhållning. Vi ska nu bygga upp en ny intranätredaktion i samband med utvecklingen av ett nytt intranät. Vi söker därför en erfaren kommunikatör/webbredaktör till enheten för kommunikationssamordning med gedigen erfarenhet av utveckling och förvaltning av intranät.
Om arbetet
Som kommunikatör eller webbredaktör på Skolverket deltar du i arbetet med att samordna och driva myndighetens strategiska och operativa kommunikation i skolfrågor till olika målgrupper. Denna tjänst är främst fokuserad på internkommunikation och specifikt intranät.
Vi har nyligen avslutat en förstudie för ett nytt intranät och planerar för ett genomförande där det ingår att bygga upp en ny intranätredaktion. I ett framtida projekt kommer du att spela en viktig roll i arbetet med att bygga upp en intranätredaktion och bedriva förändringsarbete tillsammans med kollegor.
Ditt huvudfokus är det redaktionella arbetet, så som innehåll och funktionalitet, kvalitetsgranskning och uppföljning kopplat till intranätet. Det handlar också om att tillgodose behoven av tillgänglighet, användbarhet och klarspråk. Det förekommer även andra arbetsuppgifter, exempelvis kommunikationsplanering och genomförande av olika kommunikationsinsatser.
Du ingår i en arbetsgrupp med andra internkommunikatörer och webbredaktörer, och kommer att vara kontaktperson gentemot avdelningen för verksamhetsutvecklingsstöd, som bland annat ansvarar för it-frågor.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete på en arbetsplats där du ska ha bra förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb, trivas och må bra. Våra förmåner omfattar bland annat friskvård, flexibel arbetstid och lediga klämdagar, massage på jobbet, goda semester- och pensionsvillkor. Skolverket sitter i nya lokaler i Solna Business Park men arbetar just nu på distans på inrådan av Folkhälsomyndigheten.
Vi söker dig som har
• akademisk utbildning i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik eller annan utbildning som Skolverket finner lämplig och som motsvarar tjänstens kravprofil
• minst tre års aktuell erfarenhet av kommunikationsarbete
• dokumenterad och aktuell erfarenhet av att arbeta med internkommunikation och specifikt intranät
• mycket god skriftlig förmåga och vana att bearbeta texter
• mycket god erfarenhet av webbredaktionellt arbete
• mycket god kunskap om användarbarhet och tillgänglighet för webb
• kunskap om webbanalys och effektmålsuppföljning.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av att ta fram nya rutiner och processer för intranät
• har arbetat i en intranätsredaktion
• har grundläggande kunskaper i bildhantering.
Som person är du initiativrik, innovativ, flexibel, lyhörd och strukturerad. Målgruppernas behov är din ledstjärna. Du har förmåga att arbeta självständigt samtidigt som du har lätt att skapa goda relationer, då arbetet innebär mycket samarbete såväl inom avdelningen som med övriga organisationen. Att vara serviceinriktad är viktigt för dig och du delar gärna med dig av kunskaper och erfarenheter till dina kollegor.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Medarbetarskapet är viktigt för oss på Skolverket. Att arbeta hos oss innebär att du agerar i enlighet med Skolverkets medarbetarskapspolicy och den statliga värdegrunden. Vårt medarbetarskap och ledarskap är formulerat i fem kärnvärden; förebild, tillit, ansvar, samarbete och utveckling.
Vilka är vi?
Kommunikationsavdelningen ansvarar för att samordna och driva Skolverkets strategiska och operativa kommunikation. Avdelningen är uppdelad i fyra enheter. Avdelningen ger stöd och vägledning åt projekt, verksamheter och verksledning i kommunikationsfrågor och ansvarar också för mediearbetet och upplysningstjänsten. Avdelningen ansvar även för innehåll och utveckling av skolverket.se samt flera andra webbportaler.
Enheten för kommunikationssamordning, som består av drygt 20 personer, arbetar med att ge ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd till myndigheten. Enheten planerar, samordnar och genomför kommunikationsinsatser, tar fram styrdokument för kommunikation och ansvarar för internkommunikation, klarspråk och grafisk profil.
Upplysningar och ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning, Skolverket tillämpar sex månaders provanställning. Sista ansökningsdag är den 12 maj 2021. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Vi önskar att du svarar på urvalsfrågor om din bakgrund och arbetspsykologiska tester kan komma att användas som ett led i urvalsprocessen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Jenny Sellberg 08-5273 3828 (Lärarförbundet), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53 och Claes Prentius (Saco) 08-527 334 47.
Artiklar i detta ämnet
- Datorarbetares muslekbesvär
Kontaktpersoner på detta företaget
Se fullständig annons på vår hemsida!
Zara Warglo, Tf enhetschef
08/527 332 31
Kristina Larsson, Ekonomichef
08-527 332 00
Karin Hector-Stahre, Enhetschef
08-527 332 76
Karin Kroon, HR-chef
08/527 33 147
Christina Polgren, Enhetschef
08/527 33 382
Eva Nordlund, Undervisningsråd
08/527 33 595
Mats Olsson, Undervisningsråd
08/527 333 63
Anders Palm, Enhetschef
08/527 332 00
Johanna Freed, Biträdande enhetschef
08/527 332 00