OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Just nu söker vi dig med flerårig erfarenhet som kommunikatör. Solna stad är arbetsplatsen för dig som vill vara med och göra skillnad i människors vardag, både för våra medborgare och för de som arbetar här eller som besöker oss. Hos oss kommer du att arbeta med stimulerande frågor i en av Sveriges snabbast växande kommuner.
Om tjänsten
I rollen kommer du bland annat att ansvara för kommunikationsplanering och genomförande av kommunikationsinsatser för stadens förvaltningar samt att skriva och producera innehåll, artiklar och texter för stadens samtliga kanaler. Arbetet sker i nära samarbete med förvaltningarna och med medarbetare på kommunikationsenheten. I tjänsten ingår viss beredskap för att bemanna stadens digitala och sociala kanaler samt presstelefon. Tjänsten är placerad på stadsledningsförvaltningen.
Om arbetsplatsen
På kommunikationsenheten kommer du att ingå i en arbetsgrupp med trevliga, kompetenta och hjälpsamma kollegor som tillsammans driver och utvecklar kommunikationsarbetet i staden. Vi sitter i moderna lokaler i Solna stadshus nära tunnelbana, pendeltåg och tvärbana.
Vem är du?
Vi söker dig som brinner för kommunikation kopplat till samhällsfrågor. Du har god struktur i ditt arbete och är en mycket duktig skribent. Du är bra på att hitta vägar framåt och kommer med initiativ och förslag. Du trivs med att växla mellan strategiskt och operativt arbete och du har lätt för att skapa relationer och samarbeta med andra för att nå ett önskat resultat.
Kunskapskrav
För att kvalificeras för rollen krävs att du har:
• relevant akademisk utbildning
• flera års erfarenhet av att jobba med kvalificerad kommunikation
• god språklig förmåga och är en driven och flyhänt skribent som kan omsätta komplexa frågeställningar till lättbegripliga budskap och texter
Det är meriterande med yrkeserfarenhet från politiskt styrda organisationer, gärna kommun.
Ditt personliga brev kommer utgöra ett arbetsprov för att säkra den skriftliga förmågan. Längre fram i rekryteringsprocessen kan ytterligare arbetsprov genomföras för att testa din förmåga att målgruppsanpassa text och budskap.
Vi erbjuder
• Moderna lokaler i Solna stadshus nära tunnelbana, pendeltåg och tvärbana.
• Flexibelt arbete med möjlighet till distansarbete genom väl fungerande digitala verktyg och arbetssätt
• Friskvårdsbidrag
Mer information och ansökan
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast, eller enligt överenskommelse. Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta Fredrik Sundqvist, chef för kommunikation och kansli, fredrik.sundqvist@solna.se
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev, dock senast den 5 december 2021. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, internservice, kontaktcenter, HR, upphandling, IT, kommunikation, genomförande av allmänna val samt trygghet och säkerhet.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.