Erfaren lagstiftningsjurist – särskild huvudman för kommunal lagstiftning

Arbetsbeskrivning

Kommunenheten, Avdelningen för offentlig förvaltning, Finansdepartementet

Är du en skicklig jurist med lång erfarenhet av författningsarbete inom Regeringskansliet? Vill du ta ansvar som särskild huvudman för kommunal lagstiftning? Och är du bra på att samarbeta och dela med dig av dina kunskaper? Vi erbjuder i så fall ett spännande och omväxlande arbete.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Avdelningen för offentlig förvaltning ansvarar för utvecklingen av förvaltningspolitiken. Hur statlig styrning och reglering av kommunsektorn bör utformas är viktiga delar av avdelningens och enhetens uppdrag. Kommunenheten ansvarar för den centrala kommunala lagstiftningen, bl.a. kommunallagen, och för frågor om kommunal ekonomi. Arbetet präglas av en blandning av snabba bedömningar och långsiktigt strukturella frågor med koppling till de flesta departement och enheter inom Regeringskansliet.

Du kommer ges ansvar som särskild huvudman för lagstiftning, kommittédirektiv och andra författningsärenden. Du deltar i enhetens övriga arbete, fungerar som bollplank och ger vägledning till rättssakkunniga och andra handläggare och bidrar till en korrekt handläggning av alla slags frågor och ärenden. I rollen ingår att vara sammankallande och leda gruppmöten och att bistå enhetschefen och biträdande enhetschefen i planering och utveckling av enhetens arbete. Handläggning av egna ärenden kan förekomma, liksom deltagande i arbetsgrupper och utredningar samt muntliga och skriftliga avstämningar med politisk ledning.

På avdelningen och enheten arbetar jurister, ekonomer och statsvetare nära varandra.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har en juristexamen eller motsvarande examen, och du är kammarrätts- eller hovrättsassessor. Du har flerårig erfarenhet av författningsarbete inom Regeringskansliet, och om du har erfarenhet av att vara särskild huvudman eller av arbete med kommunalrätt är det meriterande. Det är även meriterande om du har kunskaper om kommunalrätt i allmänhet, och särskilt om kommunallagen. Om du har kunskaper om förvaltningsrätt i övrigt och statlig förvaltningspolitik är även det meriterande.

Dina egenskaper
Rollen ställer höga krav på att du är noggrann, analytisk och kvalitetsmedveten. Du har en mycket god samarbetsförmåga, gott omdöme och förmåga att snabbt anpassa dig till nya förutsättningar och skiftande arbetstempo. För att trivas med arbetet behöver du ha ett genuint samhällsintresse och följa med i den allmänna samhällsdebatten. Du uttrycker dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Christina Fredin som är enhetschef, på 08-405 84 83. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elin Hallström på 08-405 95 87. Fackliga kontaktpersoner är Simon Danielsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 10 april 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, upphandling, kommuner och regioner samt konsumentlagstiftning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 mars 2023
  • Ansök senast: 10 april 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024