Erfaren myndighetsutövare som socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Erfaren myndighetsutövare som socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.


Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.



Tjänsten och arbetsuppgifterna
Som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd hjälper du klienter att hitta sina resurser för att uppnå självförsörjning.

I Botkyrka kommun är det sociala arbetet och styrkebaserat arbetssättet viktigt. Klientkontakten är en central del av dina arbetsuppgifter. Vi lägger stor vikt vid att säkerställa rättssäker handläggning, vilket innebär att du ansvarar för att utreda och fatta beslut om försörjningsstöd i enlighet med gällande lagstiftning.

Vi värdesätter relationer som gynnar samarbetet med våra kollegor, både inom och utanför vår organisation. Botkyrka kommun erbjuder en stor variation av åtgärder som möter klienters olika behov och vi strävar efter att arbeta med människan i sin helhet med fokus på styrkor.

I rollen som socialsekreterare är du myndighetsutövare. Det innebär att du fattar beslut baserat på gällande lagstiftning och riktlinjer. Du är en representant för kommunen och har mandat att utreda, bedöma och fatta beslut om försörjningsstöd utifrån klientens behov och rättigheter enligt lag.

Vi erbjuder dig
Vi är en attraktiv arbetsplats med 45 medarbetare fördelade på tre enheter. Hos oss kan du njuta av ett flexibelt arbetsarrangemang som ger dig möjlighet att balansera arbete och privatliv på bästa sätt. Vi tillämpar årsarbetstid för att främja en hälsosam balans. Vi har en positiv arbetskultur där samarbete och öppenhet står i fokus. Vi njuter också av gemensamma aktiviteter, som att spela Kahoot, spökboll, Zumba och fika. Vår strävan är att digitalisera verksamheten, frigöra mer tid för klientkontakt och fortsätta möta människors unika behov utifrån kommunens varierande och stora resurser.

Du som söker till oss
Du har en gedigen kunskap och insikt från arbete inom socialtjänsten, gärna myndighetsutövning. Du har också skaffat dig värdefull praktisk erfarenhet som kommer till nytta i ditt arbete hos oss. Du brinner för motiverande arbete, tycker om att möta olika målgrupper och vill utveckla(s) vår verksamhet så att den alltid möter våra medborgares behov. Din utbildning inkluderar antingen en socionomexamen eller en jämförbar akademisk utbildning med kurser inom socialrätt och socialt arbete.

Övriga krav är:

- Du är väl bekant med aktuell lagstiftning, såsom SoL
- Erfarenhet av arbete inom socialtjänsten och/eller socialt arbete
- Goda kunskaper i svenska i tal och skrift då arbetet innehåller dokumentation, administration och personliga möten

Vi ser det som meriterande om du har:

- Tidigare erfarenhet av att arbeta i Lifecare (tidigare Procapita)
- Tidigare arbetslivserfarenhet från ekonomiskt bistånd/arbete och försörjning
- God kännedom om socialförsäkringssystemet

För att trivas i rollen är du samarbetsorienterad då vi samarbetar och samverkar med interna och externa aktörer och arbetar tillsammans i många ärenden. Du är lyhörd, inlyssnande och arbetar motiverande gentemot kollegor och klienter. Du arbetar självständigt med god struktur och kan hantera många parallella processer som befinner sig i olika faser.

Du är bra på att behålla lugnet även i pressade situationer; i rollen möter du många utsatta klienter där det är viktigt att kunna bemöta dem på ett lågaffektivt sätt. Du är relationsskapande och bygger allians med klienter för att nå det gemensamma målet.

Varmt välkommen med din annons!

För tjänster på Socialförvaltningen i Botkyrka kommun kommer du som blivande medarbetare att genomgå en bakgrundskontroll.

Läs mer om bakgrundskontroller här: https://www.botkyrka.se/bakgrundskontroll



Om oss

Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. Här talas över 100 språk, här bor och arbetar människor med bakgrund från hela världen.


Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.


Vi har goda och trygga arbetsvillkor med kollektivavtal och flera förmåner för att du ska trivas och utvecklas på jobbet. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande


 


Övrig information

För tjänster inom exempelvis vård-skola-omsorg i Botkyrka kommun behöver du som blivande medarbetare visa utdrag ur Polisens belastningsregister.


Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137

Sammanfattning

Besöksadress

14785 TUMBA
None

Postadress

Munkhättevägen 45
TUMBA, 14785

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024