OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Senior HR Partner erbjuds du ett av Sveriges viktigast HR jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
Gemensamma funktioner stöttar hela affärsverket och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet samt hållbarhet.
Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser
– är Du en av dem?
Om tjänsten
I rollen som HR Partner arbetar du inriktat mot en eller flera av verkets divisioner och ingår i flera ledningsgrupper där du förväntas ta en aktiv roll för att tillsammans med ledningen utveckla verksamhet, ledarskap och kultur.
Dina arbetsuppgifter
Som HR-partner kommer du att arbeta brett inom hela HR-området och fungera som chefsstöd till verksamhetens samtliga chefer.
Exempel på arbetsuppgifter är:
• Coacha och stötta chefer inom hela HR-området samt att utveckla ledarskap i enlighet med verkets ramverk för ledarskap
• Medverka till framtagande och implementering av verkets policys, riktlinjer och processer inom HR samt säkerställa efterlevnad av dessa
• Säkerställa att det löpande HR-arbetet i organisationen fungerar och ge stöd i de årsvisa HR-aktiviteterna som t.ex. mål- och utvecklingssamtal, lönerevisioner, riskbedömningar och aktiviteter kopplade till det systematiska arbetsmiljöarbetet
• Ge stöd till organisationens chefer i organisationsfrågor, samverkan och förändringsarbete
• Ge stöd i rehabilitering och personalärenden
• Rådgivning till cheferna i arbetsrättsliga frågor
Du kommer att få möjligheten att utvecklas i din roll och utbyta erfarenheter med erfarna och engagerade kollegor. Som HR Partner rapporterar du till enhetschefen för Enheten för verksamhetsnära stöd som är en del av HR-avdelningen. I rollen ingår även att delta i både större och mindre HR-projekt/uppdrag tillsammans med enheten, avdelningen eller Svenska kraftnäts organisation i stort.
Om dig
För att lyckas i befattningen som HR Partner krävs att du har god förmåga att hantera komplex verksamhet och förstå helheter och sammanhang.
Du måste även ha god förmåga att samverka, bygga nätverk och relationer såväl internt som externt.
Eftersom vi är en organisation i snabb tillväxt är det viktigt att du är van att arbeta mål- och resultatorienterat och att du kan och vågar ta snabba beslut inom givna ramar. Du har en förståelse för vart omvärlden är på väg och strävar för att skapa ständiga förbättringar. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och är noga med att säkerställa att budskapet når fram och är tydligt för alla berörda parter.
Tjänsten som HR Partner kräver även att du arbetar mycket strukturerat, vilket innebär att du är duktig på att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt och att sätta upp och hålla givna tidsramar.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Skall krav:
Du ska ha relevant akademisk examen exempelvis, personal- och/eller beteendevetenskaplig högskoleutbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Aktuell flerårig erfarenhet av brett HR arbete i liknande roll, i en större statlig- eller privat organisation
• Aktuell erfarenhet av att arbeta konsultativt gentemot chefer i HR frågor
• Aktuell erfarenhet av att självständigt driva uppdrag inom HR-området såväl på strategisk som operativ nivå
• Du behärskar svenska både i tal och skrift mycket väl.
• Erfarenhet av relevant ledningsgruppsarbete
Meriterande:
• Kunskaper om statlig arbetsrätt och den statliga värdegrunden
• Erfarenhet av att arbeta i en organisation i förändring
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Sista ansökningsdag 2023-09-04
• Tjänsten är en tillsvidareanställning
Kontakta gärna rekryterande chef Margareta Udd, tel. nr. 010-350 90 21, ansvarig rekryterare AnnSophie Brezén, tel. nr. 010-475 80 07. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät