OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.
Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
Vi söker nu engagerade socialsekreterare för att förstärka vårt fantastiska team, en av kollegorna går vidare till nya utmaningar.
Vi söker även en socialsekreterare för ett vikariat som sträcker sig över ett år när vår kollega är föräldraledig.
Familjehemsenheten är en viktig del av socialförvaltningen och ansvarar för rekrytering, utredning, stöd och vård av placerade barn och ungdomar i familjehem, inklusive ensamkommande barn/unga.
Som socialsekreterare har du en central roll i att följa upp familjehemsvården och främja barnens positiva utveckling genom att skapa nära relationer med dem. Du samarbetar också nära med familjehemssekreterare och andra samarbetspartners för att säkerställa ett effektivt arbete. Vid behov erbjuder du stöd till familjehemmen och hanterar ersättningsfrågor.
En betydande del av ditt arbete innebär att fatta beslut som påverkar barn och familjers livssituationer, där du noggrant överväger och omprövar vård- och umgängesbeslut. Dessutom utför du utredningar enligt SoL (Socialtjänstlagen).
Ditt värdefulla arbete bidrar till att skapa trygga och stabila miljöer för barnen som befinner sig i familjehemsvård.
Du strävar efter att hjälpa dem att trivas och utvecklas på bästa möjliga sätt genom att erbjuda den omsorg och det stöd de behöver. Eftersom familjehem finns spridda över hela landet, kan detta innebära att du ibland behöver resa i ditt arbete.
Vi erbjuder dig
Familjehemsenheten i Botkyrka är en spännande arbetsplats med passionerade individer som arbetar tillsammans för att göra en verklig skillnad i barns liv!
Vi är ett fantastiskt team på 22 personer som utför olika viktiga roller för att stödja barn och familjer.
Här finns engagerade, duktiga, omsorgsfulla, erfarna och kunniga medarbetare. Tillsammans skapar vi en kreativ och dynamisk miljö där vi ständigt utvecklas och strävar efter att bli ännu bättre. Som en del av vårt team kommer du att få möjligheten att arbeta med uppföljningen av familjehemsplaceringar i ett dedikerat team. Vi har en väletablerad struktur för vårt arbete, och vi är stolta över att ha en kontinuerlig uppföljning för att säkerställa hög kvalitet och framsteg.
Vi sätter våra medarbetares utveckling i fokus och erbjuder extern handledning och adekvata utbildningar för att hjälpa dig växa och trivas i din roll. Dessutom ger vi dig flexibiliteten att balansera arbete och privatliv genom möjligheten till hemarbete. På Familjehemsenheten i Botkyrka får du inte bara ett meningsfullt arbete utan också en varm och stödjande arbetsmiljö. Tillsammans skapar vi en framtid där barn och familjer får den omsorg de förtjänar och möjligheten att blomstra!
Du som söker till oss
Du har en socionomexamen eller motsvarande utbildning, vilket ger dig den nödvändiga teoretiska och praktiska kompetensen för att arbeta inom socialtjänsten. Dessutom har du en värdefull flerårig arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning och utredningsarbete som rör barn och unga. Denna erfarenhet har gett dig en djup förståelse för de komplexa frågorna och utmaningarna som kan uppstå.
Vi ser det som meriterande om du har:
- Erfarenhet av familjehemsarbete
- Sofs (Signs of Safety)
- Tidigare erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Lifecare (tidigare Procapita)
För att trivas i rollen som Socialsekreterare är det viktigt att vara en trygg person som noga överväger sina beslut och kan hantera konflikter som kan uppstå kring ett placerat barn. Ditt främsta fokus är alltid på barnets bästa, och du strävar efter att hitta möjligheter till samarbete med olika parter. Din analytiska förmåga är en styrka, och du agerar metodiskt och eftertänksamt istället för att reagera akut på uppkomna situationer. Genom att samla in och analysera informationen på ett noggrant sätt är du väl rustad för att fatta välinformerade beslut om hur man bäst kan gå vidare.
För tjänster på Socialförvaltningen i Botkyrka kommun kommer du som blivande medarbetare att genomgå en bakgrundskontroll.
Läs mer om bakgrundskontroller här: https://www.botkyrka.se/bakgrundskontroll
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. Här talas över 100 språk, här bor och arbetar människor med bakgrund från hela världen.
Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Vi har goda och trygga arbetsvillkor med kollektivavtal och flera förmåner för att du ska trivas och utvecklas på jobbet. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande
Övrig information
För tjänster inom exempelvis vård-skola-omsorg i Botkyrka kommun behöver du som blivande medarbetare visa utdrag ur Polisens belastningsregister.
Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137