OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Förvaltningsrätten i Stockholm är en modern och utvecklingsinriktad arbetsplats med engagerade medarbetare.
Verksamheten kännetecknas av hög kvalitet och effektiv handläggning, som i huvudsak sker digitalt. Förvaltningsrätten i
Stockholm är en av landets största domstolar och en av landets fyra migrationsdomstolar. Vi är drygt 500 medarbetare och
våra största måltyper är migrationsmål, biståndsmål, socialförsäkringsmål, skattemål och mål om offentlig upphandling.
Här kan du, tillsammans med kollegor med många kompetenser och bakgrunder, utvecklas och utmanas i ditt arbete.
Här gör du skillnad varje dag!
Arbetsbeskrivning
Förvaltningsrätten i Stockholm har en levande arkivverksamhet med ett aktivt och pågående digitaliseringsarbete. Vi söker nu en erfaren arkivarie till vår arkivgrupp. Om du är utvecklingsorienterad och vill driva förändringsarbete tror vi att kommer du att trivas hos oss!
Domstolens arkivgrupp består i dagsläget av en handläggarchef, två arkivarier, tre arkivassistenter och åtta domstolshandläggare. Som arkivarie hos oss arbetar du med att omhänderta, arkivera och gallra arkivhandlingar i enlighet med gällande regelverk. Vi hanterar både digitala handlingar och pappershandlingar. Du är ett stöd till verksamheten i arkiv-och informationshanteringsfrågor och håller i informationsträffar och utbildningar vid behov. Arkivgruppen hanterar även utlämnande av allmänna handlingar.
Utöver arbete med vanligt förekommande arkivuppgifter kommer du att ha en viktig roll i det pågående digitaliseringsarbetet och i det fortsatta arbetet med e-arkiv. Du ska löpande bevaka utvecklingen på arkivområdet och ta fram rutiner och styrdokument. Med din arkivkompetens ska du medverka i och driva projekt utifrån verksamhetens behov.
Du deltar i arbetet med att svara på remisser inom arkivområdet och är kontaktperson gentemot arkivarier på Domstolsverket.
Det kan bli aktuellt att få ett arbetsledande ansvar i rollen som arkivarie. Ett arbetsledande ansvar innebär att planera och fördela arkivariernas och arkivassistenternas arbete.
Hos oss finns möjlighet att växa i tjänsten!
Kvalifikationer
Vi söker dig med:
- Relevant akademisk utbildning som inkluderar arkiv- och informationsvetenskap med minst 60 hp.
- Mångårig erfarenhet av arkivarbete på myndighet.
- Mycket goda kunskaper i svenska, i tal såväl som skrift
Meriterande kvalifikationer
- Erfarenhet av arbete med e-arkiv, elektronisk informationshantering och digitalt bevarande.
- Erfarenhet av att arbeta med förändringsfrågor och/eller erfarenhet av arbetsledning
- Erfarenhet av att arbeta med framtagande av styrdokument och/eller rutindokument inom arkivområdet.
För att vara rätt person hos oss och prestera väl i tjänsten krävs att du är lösningsorienterad, resultatorienterad och har ett gott omdöme. Du är van vid att samarbeta med personer i olika sammanhang. Du förhåller dig till andra på ett öppet och accepterande sätt och ha en god kommunikativ förmåga.
Du är driven, van att ta egna initiativ och prioriterar att uppnå mål och slutföra arbete på ett strukturerat och noggrant sätt. Du planerar ditt arbete självständigt utifrån kortsiktiga och långsiktiga mål samtidigt som du ser till helheten.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och kan komma att genomföra tester och arbetsprover som en del i rekryteringsprocessen.
Anställning
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass vilket ställer krav på svenskt medborgarskap. Den som blir intressant för tjänsten kommer att genomgå en säkerhetsprövning inom ramen för rekryteringen. Godkänt resultat i säkerhetsprövningen krävs för anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Övrigt
Vänligen bifoga CV samt relevanta betyg och intyg till din ansökan i Visma recruit.
Kontaktpersoner på detta företaget
Helena Lövqvist
08-561 680 84
Tanja Lindqvist
08-561 680 91
Anna-Maria Åslund Nilsson
08-561 680 71
Karin Lantz, PA-specialist
08-561 686 20
Eva Ramm-Ericson, kanslienhetschef avdelning 3
08-561 682 29
Åsa Steiner, kanslienhetschef avdelning 3
08-561 683 35
Anna Cahling, kanslienhetschef avdelning 1
08-561 685 18
Karin Dahlin, chefsrådman avdelning 2
08-561 688 37
Chefsrådman avdelning 2 Karin Dahlin (kontaktperson för frågor om tjänst
08-561 688 37
HR-specialist Åsa Hellgren (kontaktperson för frågor om proces
08-561 686 20