OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen att bli en av oss på Alléskolan, en treparallellig F-6 skola i Habo kommun där vi har höga förväntningar på varandra och våra elever. På Alléskolan jobbar vi gemensamt för att alla våra elever och vår personal ska bli "mitt allra bästa jag".
Då det hos elever kan finnas olika särskilda behov behöver undervisningen organiseras genom medvetna val av metoder och arbetssätt så att verksamheten anpassas till elevernas olika förutsättningar för att lyckas i sitt lärande. Häri ligger också en tydlig ambition från skolan om att värna olikheter och bidra till acceptans av olikheter.
Inför detta läsår har Alléskolan i samverkan med SPSM fått möjlighet att under läsåret 23/24 inrätta en anpassad lärmiljö. Arbetet med den anpassade lärmiljön kommer främst fokusera på lågstadieelever utifrån identifierade särskilda behov. Du kommer tillsammans med ytterligare en kollega och i nära samarbete med elevhälsan ha huvudansvar för undervisning i den anpassade lärmiljön.
Vår utgångspunkt för organiseringen av undervisningen är att bygga på ett flexibelt
sätt, där aktivitet och innehåll avgör hur eleverna eventuellt grupperas. En
väsentlig del i den anpassade lärmiljön är att ge berörda elever avsevärt förstärkta
möjligheter till särskilt stöd i en mindre gruppkontext med avsevärt ökat
pedagogiskt stöd. Med stöd av ansvariga lärare och elevhälsan anpassas och varieras undervisningen, både på grupp- och individnivå. Därigenom ges elever möjlighet till samhandling och erkännande genom att bidra utifrån sina förmågor både kontinuerligt och på ett varierat sätt.
Ämnesinnehåll/stoff i den anpassade verksamheten utgår helt från det som ordinarie klass genomför, men anpassas utifrån elevens behov. Genom ett nära kollegialt samarbete och samverkan mellan ordinarie klasslärare och den anpassade verksamhetens pedagoger syftar organisationen av lärmiljön till att öka elevernas förutsättningar inom den ordinarie klassen. Elevhälsan vill bidra till att stärka lärarens arbete kring att långsiktigt organisera väl fungerande klassrumsförutsättningar för ALLA elever då detta är centralt för det fortsatta arbetet gällande tillgängliga lärmiljöer.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en speciallärare (inriktning läs/skriv) som i denna projekttjänst kommer arbeta helt med organisering och inrättande av en anpassad lärmiljö samt ansvara för och genomföra undervisning i den anpassade lärmiljön tillsammans med ytterligare en tjänst.
I denna tjänst kommer du i nära samverkan med Alléskolans elevhälsa och ansvarigt lärararbetslag ansvara för att organisera förutsättningar för och genomföra väl fungerande undervisning i den nyinrättade anpassade lärmiljön.
Organisation av undervisning kommer specifikt utformas för elever som har särskilda behov av repetition, förberedelse, språkstimulans, läsning, skriva, räkna, träna sociala färdigheter, socialt samspel mm. utifrån en anpassad lärmiljö för elever med språkstörning, autism och ADHD.
Utifrån syfte och ändamål förläggs ibland undervisning i den nyinrättade anpassade lärmiljön, ibland följer pedagog från denna verksamhet med elev ut i ordinarie klassrum eller till annat ämne. Vi anpassar detta utifrån hur vi på bästa sätt kan stödja eleven att lyckas i sitt lärande och främja elevens delaktighet.
KVALIFIKATIONER
Som speciallärare söker vi dig med en speciallärarexamen. Du är väl förtrogen med skolans styrdokument och har ett brinnande intresse att i rollen som speciallärare ständigt utveckla din kunskap inom din profession.
Vi fäster stor vikt vid samarbetsförmåga och personlig lämplighet, din förmåga att intressera, entusiasmera och engagera värderar vi högt. Då du besitter en bred kompetens inom specialpedagogik delar du gärna med dig av din sakkunskap och värdesätter samarbete och tillsammansarbete. Du är nyfiken, flexibel och lösningsfokuserad och har också lätt att bygga relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor.
Du är skicklig i din förmåga att entusiasmera elever i sitt lärande. Du har god förståelse för hur elever tar till sig kunskap och om olika förutsättningar för lärande och det är viktigt för dig att sätta dig in i andra människors perspektiv. Det är också viktigt att du är flexibel och lätt kan anpassa dig till ändrade omständigheter i verksamheten.
Eftersom kommunikationen med elev, vårdnadshavare och kollegor är en väsentlig del av uppdraget är det nödvändigt att vara obehindrad i svenska språket i både tal och skrift.
ÖVRIGT
Habo kommun eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Vår värdegrund utgår från begreppen Engagemang, Närhet och Ansvar.
I Habo kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Habo kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan i vårt e-rekryteringssystem kan du skicka din ansökan till: Habo kommun, Personal- och löneenheten, Box 212, 566 24 Habo. Ange referensnummer på din ansökan.
Ansökningshandlingar returneras ej.
Inför rekryteringsarbetet har Habo kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel
Kontaktpersoner på detta företaget
Emma Davidsson
036-4428187
Fackliga företrädare nås via vår växel
036-442 80 00
Tobias Alderhammar
036 442 8245
Per Sandberg
036-442 81 19
Förskolechef Ulla Nilsson
036 442 8327
Förskolechef Gary Nilsson
036-442 80 80
Rektor Emma Davidsson
036-442 8187
Intendent Åsa Nilsen
036-442 8195
Förskolechef Monica Thörnberg
036-442 8402
Bemanningsplanerare Annette Persson Sandell
036-442 80 75