Erfaren Pensionshandläggare till bostadstillägg och återkrav, Halmstad

Erfaren Pensionshandläggare till bostadstillägg och återkrav, Halmstad

Arbetsbeskrivning

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!


Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 1000 medarbetare och finns på 8 orter från Luleå i norr till Halmstad i söder. Produktionsavdelningens uppgifter är att säkra handläggningen och hantera utbetalningar för Sveriges pensionärer och pensionssparare. I uppdraget ingår också att säkerställa att felutbetalningar inte genomförs och att motverka bidragsbrott.



Produktionsavdelningen befinner sig i en större förändringsresa där vi i vår framtidsbild vill stärka våra medarbetare och vår organisation för att i högre grad kunna möta våra kunder där de befinner sig.



Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en erfaren pensionshandläggare till område bostadstillägg inom produktionsavdelningen.

Du har djup förståelse för förmånen bostadstillägg och ska även ha en djup förståelse för återkrav. Tjänsten förutsätter att du har en god kunskap kring regelverket för bostadstillägg och återkrav samt kunna handlägga ärenden självständigt.

I rollen som pensionshandläggare kommer du arbeta med att lösa hela kundens faktiska behov för att skapa värde. Vi arbetar aktivt med att förstå hela kundens behov utifrån ett helhetsperspektiv för att allt vi gör ska relatera till vårt syfte och skapa värde för våra kunder.

Som pensionshandläggare kommer du arbeta enligt våra fyra värdesteg där du hjälper, förklarar, beslutar och betalar i handläggningen. Telefonsamtal med våra kunder är ett av våra främsta verktyg för att skapa förståelse för hela ärendet tillsammans med kunden.

Du säkerställer att våra kunder får rättssäker och saklig bedömning, information samt administration av sitt ärende eller sin kontakt med oss. Du levererar ett hjälpsamt, tryggt och professionellt bemötande.

Utbildning och Erfarenhet
Du har relevant och aktuell arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig.

Du har gedigen erfarenhet av förmånens operativa delar, djup försäkringskompetens, mycket god förståelse för Pensionsmyndighetens system.

Du har aktuell erfarenhet av att handlägga både bostadstilläggs- och återkravsärenden självständigt.

Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Du har erfarenhet av att möta kunder i telefon, mejl och handläggningssystem.

Egenskaper 
Du är en god lagspelare som trivs med att stötta och uppmuntra andra likväl som du är trygg i att arbeta självständigt med dina arbetsuppgifter. Du bidrar aktivt med glädje och motivation till din omgivning och ser ett gott samarbete som nyckeln till framgång.

Du är en person som har förmåga att se till helheten i det dagliga arbetet. Du har ett flexibelt förhållningssätt och gillar ett omväxlande arbete. Du har en vilja att komma framåt både i dina arbetsuppgifter och i din egen utveckling. Du ser utmaningar som en källa till utveckling där du aktivt omsätter dessa till ändamålsenliga lösningar utifrån kundens och verksamhetens behov.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.

Övrigt 
Tjänsten är tidsbegränsad timanställning vid behov dock längst till 2023-06-30. Tillträde snarast, arbetsinnehåll och omfattning enligt överenskommelse.

Placering är i Halmstad med möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse.

Urval sker löpande, skicka därför in din ansökan så snart som möjligt dock senast den 23 december 2022.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information
För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta:
gruppchef Denis Hodzic, tel. 010-454 34 33.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 december 2022
  • Ansök senast: 23 december 2022

Liknande jobb


Handläggare till Ackordscentralen Umeå

Handläggare till Ackordscentralen Umeå

22 november 2024

20 november 2024