Erfaren projektledare med inriktning ärendehantering

Erfaren projektledare med inriktning ärendehantering

Arbetsbeskrivning

Arbetsplatsbeskrivning
Informationsförvaltningsenheten är en nationell enhet inom rättsavdelningen som arbetar med att styra, utveckla och förvalta polisens informationsförvaltningstjänster. Enheten är processansvarig bland annat för diarieföring, dokumenthantering, arkivering och utlämnande av allmän handling. Enheten ansvarar även för informationsförvaltning för några av polisens centrala system.
Gruppen information och e-förvaltning arbetar med att utveckla tjänster, processer och arbetssätt med inriktning på såväl interna som externa användare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill vara med och leda utvecklings- och digitaliseringsprojekt inom polisens informationsförvaltning. Rollen är kopplad till polisens omfattande serviceprogram de närmsta åren. Bland de uppdrag som väntar dig i den här rollen finns exempelvis nyutveckling av systemstöd för polisens omfattande allmänna ärendehantering. Verksamheten omfattar ca en halv miljon ärenden per år, som handläggs av ett tusental medarbetare över hela landet.
Ditt uppdrag är att genomföra förändringsuppdrag kopplat till att införa en effektiv dokumenthantering inom hela myndigheten. Målet är att avveckla pappershantering och lagring av information på filkataloger. Utmaningen ligger i bredden och komplexitet av all den information polisen hanterar.
I rollen som projektledare är du en nyckelperson som självständigt ansvarar för att planera och driva verksamhetsutvecklingsuppdrag som kan omfatta allt från förstudie/verksamhetsanalys och kravställning, via inventering av behov för att säkra utbildning och stöd till mottagande användare, till införande och förändringsledning i berörda verksamheter. Du agerar operativ ledare för de resurser som ingår i projektets grupperingar, samtidigt som du själv är delaktig i arbetet och leder nyckelaktiviteter som säkrar framgång i uppdraget, exempelvis förankring och involvering på ledningsnivå inför och under ett förändringsarbete.


Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
· relevant utbildning för rollen
· erfarenhet av verksamhetsutveckling inom dokumenthantering
· minst tre års erfarenhet av att självständigt driva förändringsarbete
· erfarenhet av att driva komplexa utvecklings- och förändringsprojekt i en geografiskt spridd organisation
· goda kunskaper i svenska
· svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:
· erfarenhet av att arbeta i en myndighet
· erfarenhet av att planera, driva och genomföra förstudier och andra utvecklingsuppdrag
· erfarenhet av att arbeta med It-utveckling och digitalisering

För att trivas i rollen som projektledare bör du ha god samarbetsförmåga och ha en god kommunikativ förmåga. För att få ett lyckosamt resultat i dina projekt bör du vara självständig, vara drivande och ha förmågan att vara lyhörd. Då projekten kommer att gå parallellt med varandra är det av vikt att du har ett strukturerat arbetssätt med en god förmåga att prioritera. Har du dessutom lätt för att sätta dig in i nya verksamheter samt har ett prestigelöst och lärande förhållningssätt så kommer du trivas galant hos oss.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Sofia Fornander Törnberg, sofia.fornander-tornberg@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Isabelle Nyberg, isabelle.nyberg@polisen.se


Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14


Övrig information
Anställningsform: Tillsvidare som inleds med sex månaders provanställning
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Projektledare

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.
Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/maj/erfaren-projektledare-med-inriktning-arendehantering/ senast den 27/5 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A290.371/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 maj 2024
  • Ansök senast: 27 maj 2024

Postadress

Polhemsgatan 30
Stockholm, 10226

Liknande jobb


9 november 2024

Project Manager till Sollentuna

Project Manager till Sollentuna

8 november 2024

Internkonsult inom Stockholms stad – Systemarkitekt

Internkonsult inom Stockholms stad – Systemarkitekt

8 november 2024