OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vi är en myndighet under Utrikesdepartementet med expertis inom området utrikeshandel, handelspolitik och EU:s inre marknad och vår vision är en hållbar handel utan hinder. Vi är också Sveriges myndighet för handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. På Kommerskollegium i Stockholm arbetar drygt 90 medarbetare.
Med utgångspunkt i Agenda 2030 och bland annat mål 16.6 (välfungerande institutioner) och 17.11 (öka utvecklingsländers export) syftar vårt utvecklingssamarbete till att skapa goda förutsättningar för låg- och medelinkomstländer att delta i internationell handel och bidra till hållbar utveckling. Från 2023 har vi fått i uppdrag av regeringen att utvidga vår verksamhet
för att stödja Ukraina, Moldavien, Armenien och Georgien att bedriva internationell handel och närma sig EU:s inre marknad. Våra samarbetspartners finns både i offentlig sektor och i det lokala näringslivet. Vi arbetar med kapacitetsutveckling i projektform, utbildningar och specifika insatser för att öka företags kännedom om den svenska marknaden och stärka deras möjlighet till export.
Enheten för hållbarhet och utvecklingssamarbete leder myndighetens arbete med handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. Enheten ansvarar dessutom för myndighetens verksamhet med handel och hållbar utveckling.
Vi söker nu två till tre erfarna projektledare som vill bidra till vårt viktiga arbete.
ARBETSUPPGIFTER
Kommerskollegium bedriver internationellt utvecklingssamarbete med fokus på långsiktig kapacitetsutveckling inom handelsfrågor tillsammans med partners i utvecklingsländer, ofta handelsdepartement och offentliga organ med fokus på internationell handel.
Arbetet bedrivs i huvudsak i projekt, både i form av bilaterala projekt och i bredare utbildningsprojekt med deltagare från flera länder.
Som projektledare kommer du både att arbeta operativt med samarbetsprojekt och med policyutveckling. Du kommer att ansvara för ett eller flera biståndsprojekt samt utveckla nya projekt. Arbetet sker i nära samarbete med experter på myndigheten, konsulter och med våra samarbetspartners i ett eller flera länder.
Du kommer också att arbeta med verksamhetsutveckling med fokus på metod för kapacitetsutveckling och mål- och resultatstyrning. Inom området policyutveckling kommer du att ta fram underlag till processer internt och externt till exempel handelsrelaterat utvecklingssamarbete, arbeta med samordning med andra svenska myndigheter inom ramen för olika forum och arbetsgrupper med mera.
Tjänsteresor internationellt är en del av arbetets innehåll.
Andra arbetsuppgifter kan förekomma.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som brinner för att arbeta mål- och resultatorienterat med internationellt utvecklingssamarbete och vill utvecklas genom utmaningar. Du ska ha
• relevant akademisk examen, inom statskunskap, nationalekonomi, juridik eller annat område av relevans för tjänsten
• flerårig, dokumenterad erfarenhet som projektledare inom internationellt utvecklingssamarbete
• mycket goda kunskaper om mål- och resultatstyrning inom biståndet
Det är meriterande om du har arbetat med kapacitetsutveckling inom internationellt utvecklingssamarbete på svensk myndighet eller annan organisation.
Det är också meriterande om du har erfarenhet av förändringsledning och metoder för kapacitetsutveckling.
Det är meriterande med erfarenhet av arbete inom området handelspolitik, EU:s inre marknad, handelsrelaterat utvecklingssamarbete eller andra frågor inom området ekonomisk utveckling eller kompetens och erfarenhet av hållbarhetsarbete.
Du leder dig själv lika bra som du leder andra. Du är driven och initiativrik, strukturerad och lösningsfokuserad. Du är metodisk, analytisk och har mycket lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och har mycket goda språkkunskaper i både svenska och engelska.
Ytterligare språkkunskaper är meriterande.
Du är bekväm med att tala inför publik och har ett intresse för kommunikation och förmåga att förmedla budskap på ett lättillgängligt sätt.
Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper som är relevanta för tjänsten, som samarbetsförmåga, initiativförmåga och lyhördhet.
ÖVRIGT
Du ansöker genom att besvara ett antal urvalsfrågor samt bifoga ansökan och cv i rekryteringssystemet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ingrid Lindeberg
08-690 48 66
Robert Leijon (SACO)
08-690 48 00
Philip Levin (ST)
08-690 48 00
Chef för administrativa enheten Liselotte Andersson
08-690 48 55
Christopher Wingård (SACO)
08-690 48 00
Sonny Ericsson (ST)
08-690 48 00
Enhetschef Karin Eckerdal
08-690 49 35
Kristina Olofsson (ST)
08-690 48 00
Enhetschef Henrik Isakson
08-690 49 07
Enhetschef Agnès Courades Allebeck
08-690 48 46