Erfaren samordnare inom krisberedskap och civilt försvar

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta på en intressant och dynamisk arbetsplats som befinner sig mitt i samhällsdebatten? Vi erbjuder ett samhällsviktigt och engagerande arbete som ger möjlighet att bidra till utvecklingen inom välfärdsområdet. Just nu befinner vi oss på en utvecklingsresa och du kommer in i en föränderlig organisation med en stabil grund att stå på.

Om tjänsten

Socialstyrelsen är sedan den 1 oktober 2022 sektorsansvarig myndighet för beredskapsarbetet inom sektorn hälsa, vård och omsorg. Det innebär att myndigheten fått ett utökat ansvar att stärka samordningen och driva på utvecklingen av beredskapen vid fredstida kriser, höjd beredskap och krig.

Vi söker nu en erfaren samordnare som vill bidra till myndighetens arbete med att samordna och utveckla sektorn Hälsa, vård och omsorg. Du kommer att vara placerad på Avdelningen för krisberedskap och civilt försvar, Enheten för förmågeplanering och kunskapsutveckling på Socialstyrelsen.

I tjänsten ingår att ta ett samordnande ansvar för arbetet inom ramen för myndighetens sektorsansvar, inklusive planering, genomförande och uppföljning. Arbetet inkluderar att samordna kontakterna med beredskapsmyndigheter och andra aktörer inom sektorn hälsa, vård och omsorg, samt att driva på och utveckla samverkan mellan dessa aktörer. Till arbetsuppgifterna hör att ta fram och bereda underlag såsom mötesagendor, faktaunderlag och talepunkter. I rollen ingår även att företräda myndigheten i nationella krisberedskaps- och totalförsvarsforum.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har god samarbetsförmåga i kombination med förmåga att arbeta självständigt. Rollen kräver också att du är strukturerad och har god analytisk förmåga. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har


• akademisk utbildning inom för tjänsten relevant område
• goda kunskaper om hälso- och sjukvården eller socialtjänsten och dess organisation och funktion
• goda kunskaper om det svenska beredskapssystemet
• erfarenhet av samordnande roller
• erfarenhet av att ta fram och bereda underlag
• erfarenhet av samverkan mellan myndigheter, eller mellan myndigheter och andra aktörer såsom regioner, kommuner eller näringsliv
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

 Det är meriterande om du har


• erfarenhet av arbete med beredskapsfrågor
• erfarenhet av arbete på sektorsansvarig myndighet
• erfarenhet av arbete i säkerhetsskyddad verksamhet med frågor som berör totalförsvaret. 

Bra att veta

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på Avdelningen för krisberedskap och civilt försvar, Enheten för förmågeplanering och kunskapsutveckling.  

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi använder oss inte av personligt brev i vårt urvalsarbete, du behöver därför inte bifoga detta.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta t.f. enhetschef Jenny Fernerbro på jenny.fernebro@socialstyrelsen.se Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Hedvig Olsson på hedvig.olsson@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark Carl-Erik.Flodmark@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för ST/OFR nås på ST@socialstyrelsen.se Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 10 juni 2024.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 maj 2024
  • Ansök senast: 10 juni 2024

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024