OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Accountor är en ledande leverantör inom outsourcing av ekonomitjänster i Sverige. Vi ingår i internationella Accountor Group och våra tjänster bildar tillsammans ett helhetskoncept som ger Kunderna tillgång till en helt eller delvis outsourcad ekonomifunktion. Spetskompetensen ligger inom de två huvudområdena Redovisning och Lönehantering. Idag levererar vi, genom våra systerföretag och partners, ekonomitjänster till företag i hela Norden, Baltikum, Nederländerna och Ryssland. I Sverige har vi omkring 370 medarbetare och i koncernen närmare 2 500 anställda. Vårt huvudkontor ligger i Stockholm och utöver det har vi 10 stycken lokalkontor runt om i landet. Våra Kunder utgörs främst av medelstora och mindre organisationer i alla branscher. Accountor AB ägs av Accountor Holding OY.
Erfaren Skattekonsult – internationell inriktning
Vi erbjuder nu en spännande möjlighet för dig som skatteekonom alternativt jurist med skatteinriktning att fördjupa din kompetens inom internationell beskattning och särskilt EXPAT och TP relaterade frågor. Frågeställningar inom detta område kan uppstå på uppdrag hos våra internationella kunder i samband med etableringar, personalförändringar eller vid skatterevisioner samt granskning av TP dokumentation.
Det här är en möjlighet för dig som har valt en inriktning mot skatteområdet där du som kund mervärde ser en särskild utmaning i att ligga steget före vad gäller regelverk, ny lagstiftning samt praxis och samtidigt ha utrymme för att kunna reagera proaktivt så att samtliga ”compliance krav” blir uppfyllda.
Övergripande ansvarsområde och arbetsuppgifter:
- Utreda frågor inom olika skatteområden både internt och externt.
- Kvalitetsgranskning av inkomstdeklarationer, samt vissa momsdeklarationer då Accountor agerar som momsombud för internationell kund.
- Analysera/ge förbättringsförslag vad gäller kvalitativ och konsekvent skatterapportering, som en viktig del i total verksamhetsuppföljning.
- Delta vid behovsstyrda interna utbildningar/seminarier inom olika skatteområden
- Fördjupningsområde - Transfer pricing
Erfarenhet samt vilja att öka sin kunskap inom:
- BEPS (Action Points)/ATAP
- Funktionsanalys
- Prissättningsmetoder och dess relevans för den aktuella verksamheten (CUP, Cost plus, RPM m.fl)
- Översyn av bolags transfer pricing strukturer
- SINK beskattning
- SA-skattedebitering
- Fördjupningsområde – internationell beskattning (EXPAT)
1. Korrekt hantering av sociala avgifter för utländska företag
2. 183 dagar- regel
3. A1 certifikat
4. Tolkning/avstämning gentemot Skatteverket
5. Skatteavtal
6. Avräkning av utländskt betald skatt
7. INK1 för utomlands bosatta personer som uppnår gränsen för skattskyldighet i Sverige
Även om du kommer att driva mycket av ditt arbete självständigt präglas vår kultur av teamarbete och där du till din hjälp har kollegor med kvalificerad kompetens inom bl.a. skatt, redovisning och lön för att kunna stötta dig i ditt uppdrag. Accountor präglas av en familjär stämning med behagligt arbetsklimat och trevligt atmosfär. Vi tror också på ett arbetssätt där möjligheten till ett balanserat familje- och arbetsliv ses som en självklarhet.
För att trivas i rollen tror vi att du
- Engageras av att försöka nå fram till en helhetssyn kring olika affärsverksamheter, där flera bolag ingår och i detta identifiera frågeställningar där förändringsförslag kan reducera skatterisker som avser väsentliga belopp.
- Nyfiken på andra länders skattesystem och intresserad av att hålla dig uppdaterad inom skattelagstiftningen.
- Ser möjligheten av att diskutera skattefrågor inom en skattegrupp på Accountor som en del i att pröva och utveckla egen skattekompetens.
Viktigt att du som person är van att strukturera upp vad som kan vara skatterelaterade frågeställningar och ser utredningsarbete som en naturlig del för att nå fram till vad som kan föreslås som den lämpligaste hanteringen av en viss sakfråga såväl gentemot extern kund som ett stöd internt inom Accountor.
Kvalifikationer
- Minst 4 års erfarenhet av att arbeta där redovisning kopplas mot frågeställningar kring skatt och där utredningsarbete krävs
- Eftergymnasial utbildning/examen inom ekonomi/beskattning/juridik
- Goda språkkunskaper i engelska och svenska. Meriterande med ytterligare språkkunskaper.
- Meriterande att självständigt ha svarat på frågor vid en skatterevision för ett bolags eller kunds räkning
- Meriterande med bakgrund inom skatteverket, skatteavdelning inom större bolag eller som skatterådgivare
Att arbeta som skattekonsult passar dig som ser det positiva i att vara ett uppskattat stöd internt inom Accountor och dess avdelningar (löpande skattefrågor) men som också i vissa fall vill utveckla en kundrelation direkt mot extern kund där en renodlad skattekonsultation blir aktuellt.
Hos oss arbetar kompetenta och professionella medarbetare som tillsammans med Accountor vill skapa det bästa för våra kunder. Därutöver använder vi oss utav ”Great Place to Work” som måttstock, då vi tror att en positiv utveckling och en fortsatt tillväxt startar med nöjda medarbetare - alltså dig!
Vi erbjuder friskvårdsbidrag, förmåner via kollektivavtalet, ITP1 plan samt prestationsbaserade incitament. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Vasastaden i nyrenoverade lokaler. Välkommen med din ansökan!
Frågor och kontakt Vi rekryterar löpande så ansök gärna redan idag dock senast den 18 augusti. Aktuella kandidater kommer kallas till intervju snarast. Vid eventuella frågor kontakta Firyal Kryou, 08-506 116 31
Erfaren Skattekonsult
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Dynér
Firyal Kryou