OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.
Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.
Arbetsbeskrivning
Som socialsekreterare på Vuxenenheten/Myndighetsenheten är du del av en spännande enhet där det finns stora utvecklingsmöjligheter. På enheten arbetas det med allt från försörjningsstöd, våld i nära relation, missbruk, mottagning av etableringsflyktingar, socialpsykiatri, LSS, biståndsbedömning för äldre mm. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter handlar om myndighetsutövning i först och främst försörjningsstödsärenden. Det kan vara allt i från mottagningsarbete till att hitta lösningar mot egen försörjning för dem som levt i långvarigt biståndsberoende. Du arbetar rättssäkert, handlägger ansökningar om försörjningsstöd, agerar utifrån klientens behov och samverkar både internt och externt. Du är kunning, strukturerad, lyhörd, serviceinriktad, erfaren och har ett gott bemötande. I arbetet ingår att tydligt kunna informera kommuninvånarna om verksamheten och arbetet. Det är också mycket meriterande att ha erfarenhet av mydighetsutövning inom andra av de områden enheten arbetar med.
Här finns förutsättningarna för dig som vill arbeta med socialt arbete inom försörjningsstöd. Vi erbjuder dig att komma till en trevlig enhet med kompetenta kollegor som har en rimlig ärendemängd. Vi värnar om en god arbetsmiljö. Du bidrar med din kunskap, ditt engagemang och ditt intresse för förändringsarbete.
Kvalifikationer
Socionomexamen eller utbildning arbetsgivaren finner likvärdig.
Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter är meriterande.
Du ska ha god kunskap inom relevant verksamhetsområde och kunskap om gällande lagstiftning.
God datorvana samt goda kunskaper i svenska språket både skriftligt och muntligt då det ställs krav på dokumentation och utredningssamtal. Övriga språkkunskaper är meriterande.
Du ska ha ett intresse för andra människor och vara intresserad av mötet med dem.
Praktiska förutsättningar och övriga krav
Körkort är meriterande.
Tjänsten innebär möten med människor i svåra situationer och ställer krav på en trygg och stabil personlighet.
Anställningsvillkor
Tillsvidare
Heltid
Tillträde: efter överenskommelse
Sista ansökningsdatum: 2021-05-07
Intervjuer kommer ske löpande under rekryteringsprocessen.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund