OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplatsbeskrivning
Avdelningen för verksamhetsstöd har i uppdrag att erbjuda Länsstyrelsens kärnverksamheter ett kvalificerat konsultativt stöd och service inom områdena styrning och uppföljning, verksamhetsutveckling, organisations- och personalfrågor, ledarskapsfrågor, kommunikation, ekonomi, upphandling samt logistik- och lokalfrågor. Avdelningen består av fyra enheter (enheten för ekonomi och upphandling, enheten för kommunikation, enheten för personalfrågor samt enheten för verksamhetsutveckling och service).
Enheten för ekonomi och upphandling har som uppdrag att erbjuda hela organisationen ett professionellt och effektivt stöd inom ekonomi- och upphandlingsområdet. Enheten för ekonomi och upphandling har i dag 18 medarbetare, varav fyra upphandlare och en inköpskoordinator.
Dina arbetsuppgifter
Länsstyrelsen rekryterar en erfaren upphandlare för strategiskt och operativt upphandlingsarbete. Tjänsten är en utökning av myndighetens upphandlingsstöd. Du kommer att leda arbetet med vidareutvecklingen av Länsstyrelsens upphandlingsarbete såsom utveckling av styrande dokument, rutiner och förankring av dessa hos myndighetens medarbetare. Tjänsten innefattar samordnande arbetsuppgifter inom gruppens arbetsområde. Du kommer leda och fördela den dagliga verksamheten. Det ingår inte personalansvar i befattningen.
Arbetsuppgifterna består också av att planera, genomföra och utvärdera tjänste- och varuupphandlingar. Arbetet omfattar hela inköpsprocessen från att sammanställa förfrågningsunderlag till förvaltning och uppföljning av avtal. I rollen ingår att vara ett kvalificerat konsultativt stöd inom ditt ansvarsområde. Arbetet innebär många kontakter inom och utom myndigheten och ett nära samarbete med ledning och medarbetare på myndigheten.
Eftersom vi är en liten arbetsgrupp kommer du att utföra arbetsuppgifter inom gruppens hela arbetsområde, upphandlingar, inköp, avrop och e-beställningar. Länsstyrelsen i Stockholm medverkar vidare aktivt i det länsstyrelsegemensamma utvecklingsarbetet på nationell nivå.
Kvalifikationer
Vi söker dig med
• universitets- eller högskoleexamen som länsstyrelsen bedömer relevant för tjänsten
• flera års erfarenhet av självständigt arbete med upphandlingar och avrop inom offentlig verksamhet
• några års erfarenhet av att arbeta med strategiskt inköpsarbete
• erfarenhet av samordning och arbetsledning
• erfarenhet av arbete med avtal och avtalsförvaltning
• erfarenhet av arbete med avrop från statliga ramavtal
• erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling och säkerhetsskyddsavtal
• mycket goda kunskaper om regelverket kring offentlig upphandling
• kunskap om entreprenadupphandling
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av att bereda och rapportera underlag till ledning och andra intressenter
• kunskap om eller erfarenhet av hållbar utveckling
Du ska ha förmåga att
• vara analytisk, strategisk och kunna driva arbetet framåt utifrån verksamhetens behov
• vara kommunikativ och formulera dig på ett korrekt, målgruppsanpassat och lättbegripligt sätt både i tal och skrift på svenska
• inge förtroende och ha hög integritet
• samarbeta och skapa goda relationer
• vara serviceinriktad och ge kvalificerat konsultativt stöd till ledning och medarbetare i frågor rörande upphandling
• Vara strukturerad och noggrann, arbeta självständigt och kunna växla mellan olika arbetsuppgifter och svårighetsgrad
Stor vikt kommer att läggas vid de personliga egenskaperna.
Länsstyrelsen verkar för en hållbar och inkluderande arbetsmiljö. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.
Övrigt:
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Anställningsvillkor
Anställningsform: tillsvidare, provanställning kommer att tillämpas
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Diarienummer: 112-30991-2020
Sista ansökningsdag: 2020-08-23
Ansökningsförfarande
Var noggrann när du besvarar de frågor som du får när du skickar in din ansökan då de kommer ligga till grund för det första urvalet vi gör. Tänk även på att i ditt CV och personliga brev lyfta fram dina erfarenheter och kompetenser som efterfrågas i annonsen då din ansökan bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.
Ansök genom att klicka på knappen längst ner på sidan. Välkommen med din ansökan!
Intervjuer planeras att genomföras under veckorna 35 och 36
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund och Länsstyrelsens värdegrund Ansvar, respekt, balans och engagemang som vägleder oss i arbetet och beskriver vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter.
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36