OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).
Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.
Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 130 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor Hässleholm.
Organisatorisk placering
Du kommer att arbeta på enheten för planering och uppföljning som idag består av 15 medarbetare. Enheten har ansvaret för myndighetens arbete med verksamhets- och ekonomistyrning. Det innebär bland annat att leda och stödja arbetet med planering och uppföljning, process-och projektledning samt att skapa analyser och kunskapsunderlag för myndighetsledning och Regeringskansliet. Enheten ansvarar även för myndighetens ekonomiska hantering, utbetalning av statsbidrag och framställning av statistik inom myndighetens ansvarsområde samt ansvarar för uppföljning och utvärdering av utbildningsformerna.
Arbetsinnehåll
Du leder och genomför utredningar, utvecklingsarbete, projekt, uppdrag och återrapporteringar kopplat till myndighetens verksamhet, samt tar fram olika typer av beslutsunderlag. Andra viktiga uppgifter är uppföljning och analys av resultat av verksamheten för exempelvis myndighetens årsredovisning. Du hanterar styrningsfrågor ur ett brett perspektiv och av varierande karaktär.
Krav på utbildning och erfarenhet
• Minst treårig utbildning från universitet/högskola med inriktning samhällskunskap/ekonomi eller annan relevant utbildning (minst SeQF-nivå 6)
• Minst 3 års erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete i statlig myndighet
• Mycket goda kunskaper inom statlig styrning och verksamhetsstyrning
Meriterande
• Erfarenhet av process- och projektledning
• Erfarenhet av arbete med resultatanalys i årsredovisning
Kompetenskrav och personliga egenskaper
Samarbets- och analysförmåga, noggrannhet och vana vid självständigt arbete är betydelsefulla egenskaper för uppdraget. Du är både utvecklings- och resultatinriktad och har lätt att anpassa dig till nya och förändrade krav och förutsättningar. Du är mer en generalist än en specialist. Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och är bra på att presentera komplexa sammanhang på ett enkelt sätt.
Du är medveten om de krav på integritet och opartiskhet som följer med arbetet på en statlig myndighet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tillsvidareanställning, heltid. Myndigheten tillämpar 6 månaders provanställning. Placeringsort Västerås och Hässleholm
På grund av Corona pandemin arbetar de flesta av oss på distans och möten och samarbeten sker oftast via digitala kanaler.
Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Eva-Lena Kopparvik, tfn 010-209 02 35 eller HR-handläggare Emma Fröst, 010-209 02 47. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Sophia Ulfstedt, 010-209 01 91, och för ST Ivan Knez, 010- 209 01 47.
För mer information om organisationen och hur det är att arbeta hos oss, gå in på myh.se
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 10 juni. Du ansöker nedan via "ansök".
Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.