OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?
Enhetens uppdrag
Enheten Uppföljning och kontroll är en del av Ekonomiavdelningen och vi ansvarar för att samordna myndighetens arbete mot felaktiga utbetalningar, välfärdsbrott och arbetslivskriminalitet.
Vi bidrar till ett riskbaserat och effektivt kontrollarbete i hela myndigheten.
Enheten arbetar för att upptäcka, utreda och följa upp felaktiga utbetalningar, beivra bidragsbrott och bedrägerier, samt återkräva felaktigt utbetalda ersättningar till arbetsgivare och arbetssökande.
Enheten består av sex sektioner med drygt 100 medarbetare lokaliserade i bland annat Falun, Kristinehamn, Kalmar och Solna.
Till sektionerna Utbetalningskontroll 1 och 2 söker vi nu två erfarna utredare.
Beskrivning av tjänsten
Som utredare förväntas du självständigt, och i grupp, utreda ärenden vid misstanke om felaktiga utbetalningar och misstanke om välfärdsbrottslighet.
Du behöver ha en analytisk förmåga och kunna dra slutsatser från komplexa ärenden. Du kan identifiera behov och är drivande. Tjänsten ställer krav på att du kan utföra ditt arbete självständigt utifrån gällande riktlinje men även samarbeta med övriga delar av vår verksamhet. Du har en god kommunikativ förmåga både i tal och skrift.
Utöver det ingår att arbeta med fördjupade utredningar som bland annat innebär att ta fram underlag, analysera, utvärdera och skriva rapporter. Du kommer att delta i olika uppdrag och projekt på enheten där bland annat hantering av remisser och föredragningar ingår.
Vi söker dig som:
- Har god förmåga att arbeta strukturerat och metodiskt.
- Kan tolka och tillämpa befintliga regelverk och avgöranden.
- Har lätt för att hantera ärenden av olika karaktär och att arbeta service- och kundinriktat.
- Har god analytisk förmåga.
- Har stor drivkraft och förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp.
- Är kommunikativ och har lätt för att skapa förtroendefulla och långsiktiga relationer med människor i din omgivning.
- Vill delta i myndighetens arbete med att motverka felaktiga utbetalningar, bidragsbrott och bedrägerier.
Grundläggande kvalifikationer
- Högskoleutbildning om minst 120p/180hp med juridisk eller ekonomisk inriktning, alternativt svensk polisexamen.
- Minst ett års erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete de senaste fem åren.
- Erfarenhet av att sammanställa och skriva rapporter och beslutsunderlag.
- Erfarenhet av att bearbeta och analysera stora mängder information.
- Förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.
Meriterande för tjänsten
- Erfarenhet av att arbeta med utredningar avseende felaktiga utbetalningar och ekonomisk brottslighet.
- Erfarenhet av förundersökningsledning.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.
Du är prestigelös och positiv, kan hantera flera arbetsuppgifter parallellt, är serviceinriktad och har god samarbetsförmåga.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap.
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte redan har en tillsvidareanställning på myndigheten.
Placeringsort är Solna, Falun, Kalmar eller Kristinehamn.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-02-19.
Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök”. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.
När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.
Eftersom befattningen är säkerhetsskyddsklassad enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer du att bli föremål för registerkontroll. Det innebär bland annat att du måste vara svensk medborgare för att kunna få tjänsten.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss
Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.