OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndighetens som ska bl.a. förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Myndigheten kommer ha två kärnuppgifter:
Genomföra systemövergripande dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.
Förvalta ett system med transaktionskonto för välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.
Myndigheten kommer bemannas med cirka 100 medarbetare.
Utbetalningsmyndigheten är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Vi söker dig som vill göra skillnad och som vill bidra till ett bättre samhälle. Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se
Ansvar och arbetsuppgifter
Avdelningen dataanalys och granskning kommer att ansvara för myndighetens dataanalyser och inledande och fördjupade granskningar av urvalsträffar. Avdelningen ska också bidra till kunskapsutvecklingen kring felaktiga utbetalningar. Tjänsten som erfaren kontrollutredare är placerad i granskningsfunktionen. Vi erbjuder dig en tjänst med varierande uppgifter och en unik chans att bidra i arbetet med att bygga upp en helt ny kontroll- och utredningsverksamhet från grunden.
Inledningsvis kommer du att ansvara för, och delta i olika aktiviteter för att förbereda och skapa förutsättningar för en rättssäker och effektiv granskningsfunktion. Uppbyggnad av samarbete med andra funktioner på myndigheten samt med andra myndigheter kommer att vara en särskilt prioriterad aktivitet. Tyngdpunkten i arbetsuppgifterna kan komma att ändras över tid. Att leda, driva och delta i ständig metod-och verksamhetsutveckling kommer dock alltid vara centrala arbetsuppgifter. För att fånga upp nya problem, behov och identifiera förändringar behöver du därför ha en aktiv omvärldsbevakning. I arbetet ingår också att leda utredningar av mer komplex art där du behöver vara mycket skicklig på att bearbeta och analysera omfattande informationsmängder som inhämtats från olika källor och visualisera en sammanfattande bild av ett ärende. I rollen som erfaren kontrollutredare kommer du även få handleda och introducera kollegor samt säkerställa att utredningar och bedömningar uppfyller kraven på kvalitet, rättsenlighet och effektivitet.
Vi söker dig som:
Har relevant akademisk utbildning eller kvalifikationer som vi bedömer likvärdig.
Har minst två års erfarenhet av kontroll-, brottsutredande, underrättelsearbete eller liknade uppgifter.
Goda kunskaper om utredningsprocesser och metoder.
Har minst två års erfarenhet av samarbeten med flera olika andra aktörer
Har minst ett års erfarenhet av att arbetsleda medarbetare eller kollegor.
Har erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbete.
Det är meriterande om du:
Har erfarenhet från underrättelsearbete mot organiserad eller ekonomisk brottslighet eller erfarenhet av arbete mot bedrägerier inom bank- och finanssektorn.
Har erfarenhet av att starta upp och etablera samarbetsprocesser.
Har god kunskap om välfärdssystemen.
Har erfarenhet av analysverktyg såsom exempelvis iBase, Analyst’s Notebook, Visual analytics, Palantir, Datawalk eller likande.
Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper. Arbetet ställer krav på att du har god förmåga att förstå och analysera komplexa problem och områden. Det innebär att du kan väga samman olika typer av information och perspektiv för att landa i korrekta avvägningar och prioriteringar. Du är också ansvarsfull och visar gott omdöme. En rättssäker verksamhet kräver att du är kvalitetsmedveten, noggrann men även snabb och effektiv. Du arbetar för att leva upp till mål, kvalitetsstandard och etiska principer.
Eftersom de första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet kommer arbetet ställa stora krav på att du kan formulera idéer och lösningar som du och dina kollegor sedan omsätter i praktiken. Det ställer också krav på att du klarar av att ta initiativ, fatta beslut och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett mycket starkt driv och engagemang för verksamhetsutveckling. I utvecklingsarbetet står du för nytänkande och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt.
Att du har god samarbetsförmåga är en självklarhet. Du är välformulerad, engagerad, lyssnar och är mottaglig för idéer och argument från andra. Du är duktig på att anpassa dig efter situationen. Du har också god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga samt en pedagogisk förmåga.
Du ska kunna leda, samordna, skapa engagemang och delaktighet med ett tydligt fokus på att nå mål och resultat. Du tar ansvar för dina uppgifter och kan arbeta självständigt. Det innebär att du bland annat strukturerar upp angreppssätt, tar initiativ, sätter i gång aktiviteter och driver processer framåt.
I din roll kommer du behandla känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering och ett högt säkerhetsmedvetande. Du baserar ditt förhållningssätt på den statliga värdegrunden.
Övrigt
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten kommer att finnas i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten. Resor i tjänsten kan förekomma.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta utredningssekreteraren Gabriella Bremberg på telefon 08-405 1345. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco-S) telefon 0103037653, Helena Thornberg (Seko) telefon 08-7914132 och Mikael Andersson (ST) telefon 08-790 5187.
Tillträde den 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.
I avvaktan på att tillträda din tjänst i Utbetalningsmyndigheten kan det bli aktuellt att du under 2023 förordnas som sekreterare i utredningen, som arbetar i lokaler centralt i Stockholm.
Välkommen med din ansökan, i form av ett personligt brev och ett cv, till vårt rekryteringssystem senast den 13 mars 2023.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Head of online Dan Lorin
Niklas Eriksson
08 678 74 20
Niklas Eriksson
0735 125 517
Dan Lorin
Michell Papp
Dan Lorin
Johan Hultgren
Isabella Johansson
Emil Widholm
Daniel