OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!
Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.
Om Utbetalningsmyndigheten
Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.
Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.
Ansvar och arbetsuppgifter
Tjänsten som utredningsanalytiker är placerad på avdelningen dataanalys och granskning. Rollen innebär att leda och genomföra utredningar av mer komplex art där du behöver vara mycket skicklig på att bearbeta och analysera såväl olika som omfattande informationsmängder som inhämtats från olika källor och kunna visualisera en sammanfattande bild av ett ärende. I rollen som erfaren utredningsanalytiker kommer du även handleda och introducera kollegor samt säkerställa att utredningar och bedömningar uppfyller kraven på kvalitet, rättsenlighet och effektivitet. Inledningsvis kommer du ansvara
för, och delta i olika aktiviteter för att förbereda och skapa förutsättningar för en rättssäker och effektiv granskningsfunktion. Uppbyggnad av samarbete med andra funktioner på myndigheten samt med andra myndigheter kommer att vara en särskilt prioriterad aktivitet.
Vi söker dig som:
. Har samhällsvetenskaplig utbildning, annan relevant utbildning eller kvalifikationer som vi bedömer likvärdiga.
. Har minst två års erfarenhet av kontrollarbete, brottsutredande verksamhet, underrättelsearbete eller liknande uppgifter med goda kunskaper om utredningsprocesser och metoder.
. Har goda kunskaper om felaktiga väldfärdsutbetalningar, bedrägerier, ekonomisk brottslighet eller liknade område
. Har minst ett års erfarenhet av att handla eller arbetsleda kollegor.
. Har erfarenhet av analysverktyg såsom exempelvis iBase, Analyst's Notebook, Visual analytics, Palantir, Datawalk eller likande.
Det är meriterande om du:
. Har erfarenhet av samarbeten med flera olika andra aktörer.
. Har erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbete.
. Har erfarenhet från utrednings- eller underrättelsearbete mot organiserad brottslighet eller erfarenhet av arbete mot bedrägerier inom bank- och finanssektorn.
. Har erfarenhet av it-utveckling eller kravställning på it-utveckling.
. Har god kunskap om välfärdssystemen.
Egenskaper
Arbetet ställer krav på att du har god förmåga att förstå och analysera komplexa problem och områden. Det innebär att du kan väga samman olika typer av information och perspektiv för att landa i korrekta avvägningar och prioriteringar. Du är också ansvarsfull och visar gott omdöme. En rättssäker verksamhet kräver att du är kvalitetsmedveten, noggrann men även snabb och effektiv. Du arbetar för att leva upp till mål, kvalitetsstandard och etiska principer.
Myndighetens första år kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet, varför arbetet ställer stora krav på att du kan formulera idéer och lösningar som du och dina kollegor sedan omsätter i praktiken. Det ställer också krav på att du klarar av att ta initiativ och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett mycket starkt samhällsengagemang och i arbetet står du för nytänkande och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt.
God samarbetsförmåga är en självklarhet. Du är välformulerad, engagerad, lyssnar och är mottaglig för idéer och argument från andra. Du är pedagogisk och duktig på att anpassa dig efter situationen.
Du ska kunna handleda, samordna, skapa engagemang och delaktighet med ett tydligt fokus på att nå mål och resultat. Du tar ansvar för dina uppgifter och kan arbeta självständigt. Det innebär att du bland annat strukturerar upp angreppssätt, tar initiativ, sätter i gång aktiviteter och driver processer framåt.
I din roll kommer du behandla känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på hantering och säkerhetsmedvetande. Du baserar ditt förhållningssätt på den statliga värdegrunden.
Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan bli aktuellt. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta utredningssekreterare och blivande avdelningschef Henrik Engström på telefon 08-4055064. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco) telefon 010-3037653, Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132, Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-2144005.
Tillträde 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan senast 6 augusti 2023.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35