OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan har vunnit många priser för sina digitala kanaler. Vill du vara med och göra våra digitala tjänster ännu bättre? Är du genuint intresserad av att skapa samhällsnyttiga tjänster som både ger nöjda användare och effektiviserar för verksamheten, där utgångspunkten är nya möjligheter och framtida trender för att öka servicen och möta Försäkringskassans mål med digitaliseringen. Vi behöver blir fler och söker nu en erfaren UX-designer till enheten UX & Tjänstedesign för Digitala kanaler.
Ansvar och arbetsuppgifter
Tillsammans med 17 kollegor och ett antal konsulter tillhör du den enhet som ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens digitala tjänster och att säkerställa ett sammanhållet digitalt användargränssnitt för Försäkringskassans externa digitala kanaler. Enheten har strategiskt och operativt ansvar för myndighetens generella utbud av e-tjänster vilket bland annat omfattar Mina sidor, generell funktionalitet i inloggade och oinloggade e-tjänster, beräkningsverktyg och guider. Vidare ansvarar vi också för att ta fram och leverera koncept och design för myndighetens samtliga externa digitala tjänster och säkerställer att design implementeras enhetligt över den digitala kanalen. Du kommer ingå i vårt produkt- och designteam med produktchefer och UX- och tjänstedesigners med olika inriktningar. Våra designteam är tvärfunktionella och består av Product Owners, interaktionsdesigners, Art Directors, UX-writers och webbredaktörer. Vi arbetar agilt och nära utvecklingsteamen på IT-sidan.
Du kommer i första hand arbeta operativt med design vilket omfattar att:
• Delta i agilt design-och utvecklingsarbetet
• Ta fram koncept och skisser från idé till detaljerad interaktionsdesign
• Delta i arbete med att följa upp och förbättra våra tjänster genom att planera och genomföra användartester och mätningar, samt analys av förbättringar.
• Delta i idégenerering, koncept- och visionsarbete för den framtida användarupplevelsen.
• Tillsammans med dina kollegor identifiera och föreslå förbättringar för användarupplevelsen och vår UX-strategi.
• Följa trender inom UX, digital design, webb- och mobilanvändning.
Vi arbetar med kunddriven digital tjänsteutveckling för att tillgodose medborgarnas behov och effektivisera vår verksamhet. Involvering av slutanvändare genom hela designprocessen är centralt för vårt arbetssätt. Som interaktionsdesigner arbetar du tätt med våra Art Directors och UX-writers där ni tillsammans ansvarar för att säkerställa slutanvändarens behov och krav och väger dessa mot verksamhetens behov.
Vi söker dig som
• Har relevant akademisk utbildning eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga.
• Du har 3-5 års erfarenhet av att jobba som UX designer med fokus på interaktionsdesign inom webb- och mobilutveckling.
• Har vana att arbetar i design- och prototypverktyg som t ex UX-pin, Sketch, Adobe XD och Balsamiq.
• Har stor vana att arbeta i team och i nära samarbete med grafiska formgivare, UX- writers, utvecklare och verksamhetsspecialister.
• Förutom interaktionsdesign har starkt känsla för hur grafisk design, tonalitet, text och ordval påverkar användarupplevelsen.
• Har erfarenhet av UX och kunddriven tjänstedesign för digitala tjänster.
• Har god kunskap om och erfarenheter av att designa utifrån riktlinjer för tillgänglighet (WCAG).
• Följer trender inom digital design, webb- och mobilanvändning.
• Har erfarenhet av att jobba i agila utvecklingsprojekt.
• Har god förmåga att uttrycka dig på svenska både i tal och skrift.
Som person
• Värdesätter och bidrar du till ett positivt, öppet och inkluderande samarbete med kollegor.
• Tycker du om att jobba i team men också är van att arbeta självständigt.
• Trivs du med att bollar idéer och designlösningar med andra, dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter och ta del av andras.
• Har en pedagogisk förmåga och kan presentera och motivera designlösningar, även för intressenter som inte själva jobbar med design.
• Bidrar du konstruktivt till hur vi kan utveckla vår verksamhet och våra arbetssätt.
Det är meriterande om du har
• Arbetat med design av digitala tjänster mot många olika målgrupper, både inom privat och offentlig sektor.
• Har erfarenhet av konvertering samt att mäta kundupplevelse samt beteende kvalitativt och kvantitativt.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare på heltid, tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm (Telefonplan). Arbetspsykologiska tester kan komma att användas i denna rekrytering. Svenskt medborgarskap krävs eftersom tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer genomföras vid/efter avtalets tecknande.
Mer information
Har du frågor om anställningen kan du kontakta rekryterande chef Johanna Ullman, 010-116 22 44. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Stefan Dahlberg, 010-116 45 16. Fackliga kontaktpersoner är för SACO Mikael Olausson, för fackförbundet ST Peter Lampinen & Carina Hugosson och för Seko Irre del Barba. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00
Välkommen med din ansökan senast den 30 september 2018. Bifoga ditt cv där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker den här tjänsten.