Erfaren verksamhetsutvecklare för för utredningsanalys/kontroll

Erfaren verksamhetsutvecklare för för utredningsanalys/kontroll

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!

Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du kommer få en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.

Om Utbetalningsmyndigheten
Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.

Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.

Ansvar och arbetsuppgifter
Tjänsten som erfaren verksamhetsutvecklare är placerad på avdelningen dataanalys och granskning. Inledningsvis kommer du att leda och delta i olika aktiviteter för att bygga upp en rättssäker och effektiv granskningsfunktion. Det innebär bland annat att ta fram processer, rutiner, driva metodutveckling och ställa krav på it-verktyg. Uppbyggnad av samarbete med andra funktioner på myndigheten samt med andra myndigheter kommer att vara en särskilt prioriterad aktivitet. Du kommer även få handleda och introducera kollegor samt säkerställa att utredningar och bedömningar uppfyller kraven på kvalitet, rättsenlighet och effektivitet.

När myndigheten inlett sitt arbete kommer du ibland att leda utredningar om misstänkta felaktiga utbetalningar.
Vi söker dig som:
. Har relevant akademisk utbildning eller kvalifikationer som vi bedömer likvärdig.
. Har minst två års erfarenhet av kontrollarbete, utredningar av ekonomisk brottslighet eller liknade område, underrättelsearbete eller liknade uppgifter.
. Har minst två års erfarenhet av att leda och delta i förändrings- och utvecklingsarbete.
. Har goda kunskaper om utredningsprocesser och metoder.
. Har erfarenhet av att samarbeta med många olika aktörer.
. Har erfarenhet av analysverktyg såsom exempelvis iBase, Analyst's Notebook, Visual analytics, Palantir, Datawalk eller likande.
. God förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du:
. Har erfarenhet av att arbetsleda medarbetare eller kollegor.
. Har erfarenhet från underrättelsearbete mot organiserad eller ekonomisk brottslighet eller erfarenhet av arbete mot bedrägerier inom bank- och finanssektorn.
. Har god kunskap om välfärdssystemen.

Egenskaper
Eftersom de första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet kommer arbetet ställa stora krav på att du kan formulera idéer och lösningar som du och dina kollegor sedan omsätter i praktiken. Det ställer också krav på att du klarar av att ta initiativ, fatta beslut och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett mycket starkt driv och engagemang för utveckling och i arbetet står du för nytänkande och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt.

God samarbetsförmåga är en självklarhet. Du är välformulerad, engagerad, lyssnar och är mottaglig för idéer och argument från andra. Du är duktig på att anpassa dig efter situationen. Du är pedagogisk och har också god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga.

Du är bra på att leda, samordna, skapa engagemang och delaktighet med ett tydligt fokus på att nå mål och resultat. Du tar ansvar för dina uppgifter, visar gott omdöme och kan arbeta självständigt. Det innebär att du kan strukturera angreppssätt, ta initiativ, sätta i gång aktiviteter och driva processer framåt.

Arbetet ställer även krav på god analysförmåga med vana att bearbeta och analysera omfattande informationsmängder och göra väl balanserade avvägningar. En rättssäker verksamhet kräver att du är kvalitetsmedveten, noggrann men också snabb och effektiv. Du arbetar för att leva upp till mål, kvalitetsstandard och etiska principer.

I din roll kommer du behandla känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på hantering och säkerhetsmedvetande. Du baserar ditt förhållningssätt på den statliga värdegrunden.

Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten kommer att finnas i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten. Resor i tjänsten kan förekomma.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta tillträdande avdelningschefen Gabriella Bremberg på telefon 08-405 1345. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Vi kommer genomföra intervjuer löpande.

Tillträde den 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.

I avvaktan på att tillträda din tjänst i Utbetalningsmyndigheten kan det bli aktuellt att du under 2023 förordnas som sekreterare i utredningen, som arbetar i lokaler centralt i Stockholm.

Välkommen med din ansökan senast 6 juni 2023

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 maj 2023
  • Ansök senast: 6 juni 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


capability Developer

capability Developer

14 november 2024

4 november 2024

Verksamhetsutvecklare

1 november 2024