OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Region Östergötland ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik och regional utveckling i Östergötland.
Organisationen är politiskt styrd och länets största arbetsgivare med cirka 14 000 medarbetare. Kommunikationsenheten är regionens expertfunktion inom kommunikation med 27 medarbetare.
Arbetsbeskrivning
Du kommer att arbeta både strategiskt och operativt med kommunikation på Region Östergötlands intranät och webbplatser. Du har erfarenhet av bild- och filmhantering, redigering, publicering och löpande underhåll av webbplatser, liksom kunskaper om sökordsoptimering och vana att arbeta med olika verktyg för analys- och uppföljning.
Du arbetar med utveckling av webbplatsernas funktionalitet och innehåll på kort och lång sikt, driver projekt inom området samt planerar och håller i möten och utbildningar inom webbområdet. Vi är inne i en period av intensiv utveckling, vilket ställer krav på projektledning och behov av förändringsledning. I den här rollen kommer du få möjlighet att påverka uppbyggnad och utformning av webbplatser samt hur vi arbetar med dem.
Du arbetar i ett webbteam. I din roll har du också ett nära samarbete med övriga kommunikatörer på Kommunikationsenheten samt webbredaktörer och sakkunniga i Region Östergötlands olika verksamheter. Kontakter med IT, ansvariga för förvaltningen av webbplatserna och konsulter är en naturlig del av arbetet.
Utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har:
- högskoleutbildning inom kommunikations- och informationsområdet alternativt annan utbildning som vi bedömer likvärdig
- flerårig och aktuell erfarenhet av operativt och strategiskt kommunikationsarbete, där arbete med webb har varit en betydande del
- erfarenhet av att webbanpassa innehåll
- goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift
- arbetat med webbkommunikation i en större organisation eller verksamhet, och gärna i en regional och politiskt styrd verksamhet
- erfarenhet av att planera och genomföra utbildningar inom webbområdet
Det är meriterande om du har:
- erfarenhet av webbutvecklingsprojekt
- kunskap om och vana vid att jobba utifrån lagar som reglerar webbkommunikation i offentlig verksamhet (till exempel DOS-lagen, GDPR, språklagen)
- erfarenhet av Sitevision som CMS
- arbetat med analys av webb och analysverktyg
Personliga egenskaper
Rollen innebär många kontaktytor, vilket kräver att du är kommunikativ, lyhörd och samarbetar bra med andra. Du har ett flexibelt arbetssätt och ser möjligheterna i förändringar. Du är lösningsfokuserad och kommer med idéer och förslag på hur man kan utveckla arbetet. Du har förmåga att lyfta blicken och se helheten för en webbplats och kan initiera arbete för att förbättra och optimera, tillsammans med ledning, arbetskamrater, sakkunniga och webbredaktörer. Du har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och anpassar därför ditt sätt att förmedla ditt budskap till mottagaren.
Du har ett stort intresse och engagemang för samhällsfrågor i allmänhet och kommunikation i digitala kanaler i synnerhet. Du är nyfiken på digitala trender och vet hur webben och dess innehåll kan stärka varumärke och kommunikation.
Vi kommer att lägga stor vikt vid ovan nämnda kompetenser, personliga mognad och engagemang för tjänsten.
Ansökan och anställning
Läs gärna om https://www.regionostergotland.se/ro/jobb-och-utbildning/dina-formaner hos oss.
Inför anställning i ett patientnära arbete inom Region Östergötland kommer du att få fylla i en https://ledsys.lio.se/Document/Document?DocumentNumber=54500.
Varmt välkommen in med din ansökan! Om du behöver hjälp med att registrera i systemet, kontakta kundtjänst Stöd och service, 010-103 60 00, under kontorstid.
Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Östergötland har upphandlade avtal.