OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteekonomiska enheten, Skatte- och tullavdelningen, Finansdepartementet
Har du akademisk examen i nationalekonomi, är engagerad och samhällsintresserad med intresse för skattefrågor? I det omväxlande arbetet på Finansdepartementets skatte- och tullavdelning kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag
Som medarbetare på Finansdepartementet erbjuds du ett variationsrikt arbete i en spännande miljö med intressanta och mångfacetterade skattefrågor i händelsernas centrum. I rollen som nationalekonom på skatteekonomiska enheten är ditt huvuduppdrag att analysera hur förändrade skatteregler påverkar samhällsekonomisk effektivitet, samhällets olika aktörer och de offentliga finanserna. I arbetet ingår att ta fram underlag till den politiska ledningen, delta i offentliga utredningar och medverka vid utformningen av regeringens förslag. Budgetpropositionen utgör en central del i arbetet på avdelningen. I arbetsuppgifterna ingår också att delta i det internationella arbetet, främst i EU och OECD.
Hos oss får du varierande, intressanta och komplexa uppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten. Du kommer att arbeta med erfarna och professionella kollegor med fokus på problemlösning och leverans, i tidvis högt tempo.
Läs mer om vår verksamhet på regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen i nationalekonomi. Vi ser gärna att du även har en doktors- eller licentiatexamen i nationalekonomi. Vidare är det meriterande med erfarenhet av att arbeta med mikrodata och kvantitativa metoder. Det är också meriterande med goda kunskaper inom arbetsmarknadsekonomi, antingen genom forskarstudier eller genom gedigen erfarenhet från arbete på statliga myndigheter eller inom internationella organisationer. Flerårigt kvalificerat samhällsekonomiskt utredningsarbete inom andra områden är också meriterande samt om du har tidigare erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet.
Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på både svenska och engelska.
Dina egenskaper
Du är en kvalitetsmedveten person med utpräglad analytisk, konstruktiv och kreativ förmåga. Lika självklart trivs du med att arbeta inom en verksamhet som präglas av hög kompetens och fokus på leverans. Du har förmåga att arbeta självständigt, samtidigt som arbetet förutsätter ett nära samarbete med såväl kollegor på enheten och med avdelningens jurister som med kollegor på departementets övriga avdelningar och på andra departement. Som medarbetare i Regeringskansliet behöver du även vara flexibel, vilket för oss innebär att du kan kompromissa samt snabbt anpassa dig till nya situationer. Att du är resultatinriktad och självgående – även under tidspress – är ett krav. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Vi söker en till två personer. En tjänst är en tillsvidareanställning och en tjänst avser en tidsbegränsad anställning. För tillsvidareanställningar tillämpas provanställning. Tillträde så snart som möjligt. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschefen Henrik Hammar 08-405 13 54. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Monica Häggkvist på telefon 08-405 21 62. Fackliga kontaktpersoner är Mikaela Nilsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15 februari 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Finansdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för finanspolitiken och frågor som rör finansmarknad, internationellt ekonomiskt samarbete, förvaltningspolitik, län, kommuner och regioner, prognoser och nyckeltal, skatter, spelfrågor, konsumentfrågor samt statens budget.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35