Erfarna upphandlare till Riksrevisionen

Arbetsbeskrivning

Har du lång erfarenhet av att arbeta med upphandling på ett proaktivt och engagerat sätt? Vill du vara med och bygga upp Riksrevisionens nya upphandlingsfunktion? Just nu söker vi 1–2 erfarna upphandlare till enheten för ekonomi och upphandling. Vi söker dig som brinner för upphandling, utveckling och utmaningar, och som tillsammans med andra, vill skapa en upphandlingsfunktion i framkant.

Arbetsuppgifter
Enheten för ekonomi och upphandling är nybildad från och med 2020-11-01. Enheten har en samordnande, stödjande och kravställande roll i upphandlingsfrågor samt genomför myndighetens upphandlingar. Enhetens upphandlingsfunktion är idag bemannad av en upphandlare som är intermittent anställd under 2021.  

Som upphandlare är du en strategiskt viktig medarbetare i myndighetens inköpsarbete och i utvecklingen av anskaffnings- och upphandlingsprocessen. Det innebär att du systematiskt och strategiskt arbetar med hela upphandlingsprocessen från att fånga upp verksamhetens behov till förvaltning av tecknade avtal.

Du har en viktig roll i att leda och genomföra upphandlingar i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU) såväl myndighetsövergripande som för olika delar av verksamheten. Du genomför förnyade konkurrensutsättningar och är dessutom bollplank och rådgivare till verksamheten när det gäller enklare avrop och direktupphandlingar. I arbetsuppgifterna ingår också att hålla utbildningar för verksamheten och att ibland även fungera som expertstöd till våra revisorer i deras granskningar.

Vi är inne i ett utvecklingsarbete som bland annat innebär att vi successivt övergår till ett digitalt ärendeflöde. Du kommer att vara en viktig del i att skapa effektiva arbetssätt och processer när det gäller upphandling och avtalsförvaltning. Du kommer även att vara en viktig del i att skapa ett arbetsklimat som främjar samarbete, stöd och kontinuerlig utveckling.

Vi söker
Vi söker dig med relevanta eftergymnasiala studier inom ekonomi, juridik eller annat relevant område samt har mycket goda kunskaper inom LOU. Du har flera års erfarenhet av kvalificerat arbete som upphandlare inom offentlig sektor och gärna på statlig myndighet. Du har stor vana av att ta fram upphandlingsdokument av hög kvalitet samt att självständigt genomföra upphandlingar och avrop med förnyad konkurrensutsättning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av upphandling av kvalificerade konsulttjänster och/eller av upphandling och avrop inom IT-området. Vidare har du erfarenhet av att arbeta i ett elektroniskt upphandlingsverktyg och avtalsdatabas (Riksrevisionen använder förnärvarande Mercell TendSign). Vi ser gärna även att du har erfarenhet av avtalsförvaltning, digitalt utvecklingsarbete och kännedom om GDPR.

Du har lätt för att strukturera och prioritera dina arbetsuppgifter och är samtidigt flexibel när det dyker upp oväntade frågeställningar. Rollen som stöd till verksamheten kräver att du är lösningsorienterad, har god samarbetsförmåga och en god pedagogisk förmåga vid samverkan med andra yrkeskategorier. Du är noggrann och har förmåga att ha flera upphandlingar på gång samtidigt. Det är också viktigt att du är drivande och ser till hela verksamhetens behov. Du är noggrann och har mycket god förmåga att utrycka dig väl i både tal och skrift på såväl svenska som på engelska.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt om anställningen
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Arbetsprover kan komma att användas i rekryteringsprocessen.

Vår arbetsplats är belägen i på Sankt Eriksgatan 117 med ett rikt utbud av restauranger och butiker samt med närhet till det nya området Hagastaden. Lokalerna är nyrenoverade, ljusa och erbjuder goda möjligheter till såväl tyst arbete som samtal och möten med kollegor.

Ansökan
Skicka in din ansökan med CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 2021-06-04.

Mer information om anställningen
Vill du veta mer om tjänsten kontakta Anette Bäck, chef för ekonomi och upphandling 073-445 21 80.

Mer information om hur det är att arbeta hos Riksrevisionen hittar du på vår webbplats.

Fackliga representanter
Per Dackenberg, Saco-S/Riksrevisionen, 08-5171 4272.

Tobias Hamfelt, ST/Riksrevisionen, 08-5171 4113.

Om Riksrevisionen 
Riksrevisionen är en myndighet under riksdagen med uppdrag att genomföra oberoende granskning av statens verksamhet. Vår uppgift är att bedöma resultatet av statliga insatser, om skattepengar har använts effektivt och om myndigheter har redovisat sin verksamhet på ett rättvisande sätt. Resultatet av våra granskningar får ofta uppmärksamhet och ligger till grund för debatt och beslut om förändring i viktiga samhällsfrågor. Vi företräder också Sverige som nationellt revisionsorgan och bedriver utvecklingssamarbeten med revisionsmyndigheter i Afrika, Asien och östra Europa.

Kontaktpersoner på detta företaget

Avdelningschef Gina Funnemark
08-5171 4044
Avdelningschef Per Johansson
08-5171 4288
Avdelningschef Anna Hagberg
08-5171 4222
Ylva Hilberth, HR-specialist
08-5171 4093
Carl-Gustav Gullstrand, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4316
Nina Gustafsson Åberg, ST/Riksrevisionen
08-5171 4054
Per Dackenberg, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4272
HR- specialist Paulina Eklund
08-5171 4065
HR-specialist Susanna Burman
08-5171 4093
Henrik Söderhielm, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4469

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksrevisionen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 maj 2021
  • Ansök senast: 4 juni 2021

Besöksadress

Nybrogatan 55 11490 Stockholm
None

Postadress

Nybrogatan 55
Stockholm, 11490

Liknande jobb


21 november 2024

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

21 november 2024

Entreprenadupphandlare

Entreprenadupphandlare

20 november 2024

E-handelsansvarig, Solna stad

E-handelsansvarig, Solna stad

20 november 2024