Erfarna Upphandlingsledare som genom goda affärer bidrar till hållbar utvec

Erfarna Upphandlingsledare som genom goda affärer bidrar till hållbar utvec

Arbetsbeskrivning

Vi på Inköp och upphandling har som målsättning att vara Sveriges bästa offentliga inköpsorganisation. Hos oss finns specialister inom upphandling, inköpsstrategi, hållbarhet, juridik och kommunikation. I våra centralt placerade lokaler arbetar cirka 80 drivna kollegor som tillsammans varje dag gör skillnad för dem som bor, lever och arbetar i Göteborg.

Vårt uppdrag är att leda, driva och utveckla Göteborgs Stads inköpsverksamhet och vägleda stadens medarbetare i deras inköpsuppdrag. Förvaltningen är stadens inköpscentral och tillhandahåller ramavtal för varor och tjänster av gemensamt intresse för stadens förvaltningar och bolag. Vi är en av Sveriges största offentliga inköpsorganisation och med vår samlade kraft är vi med och formar morgondagens hållbara samhälle.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu två upphandlingsledare för att förstärka på en av våra enheter på Upphandlingsavdelningen. Upphandlingsavdelningen består av cirka 40 kompetenta upphandlare/upphandlingsledare, upphandlingsassistenter, jurister och avtalscontrollers uppdelat på fyra enheter.

Som upphandlare/upphandlingsledare hos oss ansvarar du både för upphandlingsprocessen och avtalsförvaltningen av ramavtal för alla stadens verksamheter och i de flesta fall även för kranskommunerna och andra samverkande myndigheter i Göteborgsregionen. Staden har högt uppsatta hållbarhetsmål, bland annat mål om att kraftigt minska klimatpåverkan från inköp. Inköpscentralen bidrar till detta genom att göra ramavtalen så hållbara som möjligt till exempel genom cirkulära lösningar för varor och tjänster som upphandlas. Detta arbete sker i nära samarbete med hållbarhetsspecialister på förvaltningen.

Ett nära samarbete har du även med andra kollegor på förvaltningen såsom specialister inom kategoristyrning, kommunikation, juridik och uppföljning. Upphandlingsarbetet drivs i projektform med arbetsgrupper, både internt på förvaltningen och med verksamhetsföreträdare, som inte sällan har olika behov och intressen som ska hanteras. En stor och viktig del i rollen är kontakt och relationsbyggande med leverantörer och beställare.

Häng på när vi berättar mer om hur vardagen som upphandlingsledare hos oss kan se ut! Denna morgon arbetar du ifrån kontoret i våra fina lokaler mitt i Göteborgs kärna på Magasinsgatan. På vägen till kaffemaskinen hejar du på en av våra hållbarhetsspecialister och passar på att kolla av en sakfråga i en av dina pågående upphandlingar som du funderat på.

Sedan är det dags för avtalsgruppsmöte dit du bjudit in flera representanter för stadens verksamheter för en av dina pågående upphandlingar. De aktuella frågorna för dagens möte berör hur sortimentet ska definieras och avgränsas. Du leder arbetet genom att delegera och motivera gruppen framåt samt ansvarar för att formulera krav och kriterier utifrån de behov som framförs av gruppen.

På eftermiddagen är det dags för förvaltningsträff och alla medarbetare och chefer samlas för gemensam eftermiddag kring målinriktningen för Inköp och upphandling och vi passar också på att utbyta erfarenheter.
Efter en dag på kontoret med många samtal är det skönt att nästa dag kunna arbeta hemifrån och fokusera på upphandlingsdokumentet.


KVALIFIKATIONER
Den ena tjänsten kräver mångårig erfarenhet av att driva upphandlingar inom offentlig sektor (fem år eller mer). För den andra tjänsten söker vi dig med minst två års erfarenhet av att driva upphandlingar inom offentlig sektor. Därutöver krävs upphandlingserfarenhet inom något eller några av dessa områden: varor och tjänster inom IT, stora komplexa varuupphandlingar samt säkerhetstjänster. Beroende på intresse och erfarenhet kan även andra områden bli aktuella. Har du förutom nämnda områden dessutom erfarenhet och intresse av säkerhetsskyddade upphandlingar, ser vi det som meriterande.

För att lyckas i rollen oavsett tjänst är det nödvändigt att du är trygg i dig själv och har en genuin vilja att göra bra affärer med göteborgarnas bästa i fokus. Genom goda affärer är du med och bidrar till en hållbar utveckling där Göteborg når sitt mål om att kraftigt minska klimatpåverkan från inköp till 2030. Du kan projektledning och kan balansera kundens behov och övriga aspekter som bidrar till ett bra resultat med kunden i fokus. Du är lyhörd och söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv. Du driver ditt arbete framåt, också i samarbete med andra. Du har en för tjänsterna relevant eftergymnasial utbildning och vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med Mercell TendSign som verktyg.

ÖVRIGT
Vill du veta lite mer om oss och hur det är att arbeta på förvaltningen, läs mer på vår jobba- hos- oss-sida! https://goteborg.se/wps/myportal/start/kommun-o-politik/kommunens-organisation/forvaltningar/forvaltningen-for-inkop-och-upphandling/jobba-pa-forvaltningen-for-inkop-och-upphandling
Följ oss även gärna på LinkedIn. https://www.linkedin.com/company/gbginkop/

Vårt erbjudande
Hos oss får du tillsammans med kunniga och härliga kollegor arbeta med ett meningsfullt uppdrag som påverkar och gör skillnad för många. Vi vill att vår arbetsplats präglas av dialog och samarbete och främjar ett hållbart arbetsliv med balans. Vi arbetar i trevliga lokaler mitt inne i stan och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.

Övrigt
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


3 november 2024

Upphandlare, vikariat

31 oktober 2024

Upphandlare

31 oktober 2024