OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha ett arbete som bidrar till utvecklingen av den statliga verksamheten? Genom Riksrevisionens breda granskningsmandat kan du vara med och granska hela styrkedjan, från regeringen ända ut till den verksamhet som påverkar medborgarna. Nu förstärker och utvecklar vi vår verksamhet. Just nu söker vi dig som vill arbeta med effektivitetsrevision på enheten som granskar socialförsäkringsutskottets frågor och tillhörande utgiftsområden.
Arbetsuppgifter
I arbetet som effektivitetsrevisor arbetar du med samtliga delar i granskningsprocessen. Det innebär att du bedriver omvärldsbevakning, tar fram granskningsidéer och förslag, presenterar upplägg, genomför granskningen och bidrar aktivt i kommunikationen av granskningsresultaten. Granskningarna inom effektivitetsrevisionen fokuserar på hushållning, resursutnyttjande samt måluppfyllelse och bedrivs i projektform, vanligtvis med 2–3 medarbetare. Du utgår från revisionsfrågor och bedömningsgrunder. Du använder dig av olika metoder för att samla in och analysera data och annat material. Vi lägger stor vikt vid kvalitetssäkring i granskningsarbetet. Arbetet resulterar i en granskningsrapport som lämnas till riksdagen för behandling, tillsammans med en svarsskrivelse från regeringen.
Vi söker
Vi söker dig som har
• relevant akademisk examen
• minst fem års arbetslivserfarenhet av kvalificerat analys-, utrednings- eller granskningsarbete inom socialförsäkrings- och/eller migrationsområdet
• mycket goda kunskaper om statlig och statligt finansierad verksamhet
Det är meriterande om du har
• kunskaper, erfarenheter eller intresse av att hantera och analysera datamängder, kvantitativ textanalys och programmering, t.ex i Python, R eller liknande
Som person är du analytisk, noggrann och har god förmåga att arbeta både självständigt och i grupp. Arbetet innebär att du kommer ha många kontakter internt samt med myndigheter och offentliga organisationer. Vi söker därför dig som har god förmåga att samarbeta, knyta kontakter och företräda Riksrevisionen. Du är initiativrik och kommer med förslag på lösningar till utmaningar i granskningsarbetet. Vidare har du mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, och kan på ett enkelt sätt förklara komplicerade samband. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt om anställningen
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse. Vår arbetsplats är belägen på Sankt Eriksgatan 117 i Stockholm, men beroende på granskningens karaktär kan det i perioder krävas att arbetet sker på plats hos dem vi granskar. För anställda med intresse och erfarenhet finns möjlighet att delta i internationella utvecklingsprojekt, parallellt med ordinarie granskningsarbete.
Inom ramen för din anställning finns möjlighet att ingå en överenskommelse som ger dig möjlighet att arbeta på distans hemifrån upp till två dagar i veckan.
Ansökan
Skicka in din ansökan med CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 2022-04-29. Vi tillämpar arbetsprover i rekryteringsprocessen.
Mer information om anställningen
Vill du veta mer? Kontakta enhetschef Anna Hessel, 08-5171 40 00. Mer information om hur det är att arbeta hos Riksrevisionen hittar du på Riksrevisionens hemsida.
Vi gör en kompetenssatsning i vår
Under april gör vi en satsning på att stärka Riksrevisionen med cirka 20 nya medarbetare – vi söker revisorer, utredare, it-revisorer och dataanalytiker. Vi gör detta för att förstärka och utveckla vår kompetens i granskningsverksamheten och i myndigheten som helhet.
Ytterst handlar det om att vi både nu och i framtiden vill vara en revisionsmyndighet i framkant som granskar vad statens pengar går till, hur de redovisas och hur effektivt de används.
Fackliga representanter
Per Dackenberg, Saco-S/Riksrevisionen, 08-5171 4272.
Tobias Hamfelt, ST/Riksrevisionen, 08-5171 41 13.
Om Riksrevisionen
Riksrevisionen är en myndighet under riksdagen med uppdrag att genomföra oberoende granskning av statens verksamhet. Vår uppgift är att bedöma resultatet av statliga insatser, om skattepengar har använts effektivt och om myndigheter har redovisat sin verksamhet på ett rättvisande sätt. Resultatet av våra granskningar får ofta uppmärksamhet och ligger till grund för debatt och beslut om förändring i viktiga samhällsfrågor. Vi företräder också Sverige som nationellt revisionsorgan och bedriver utvecklingssamarbeten med revisionsmyndigheter i Afrika, Asien och östra Europa.
Kontaktpersoner på detta företaget
Avdelningschef Gina Funnemark
08-5171 4044
Avdelningschef Per Johansson
08-5171 4288
Avdelningschef Anna Hagberg
08-5171 4222
Ylva Hilberth, HR-specialist
08-5171 4093
Carl-Gustav Gullstrand, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4316
Nina Gustafsson Åberg, ST/Riksrevisionen
08-5171 4054
Per Dackenberg, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4272
HR- specialist Paulina Eklund
08-5171 4065
HR-specialist Susanna Burman
08-5171 4093
Henrik Söderhielm, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4469