Erfarna verksamhetsutvecklare med fokus på verksamhetsanalys

Erfarna verksamhetsutvecklare med fokus på verksamhetsanalys

Arbetsbeskrivning

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Vi arbetar med visionen att göra pensioner enklare och för att lyckas med det behöver vi arbeta kundcentrerat. För oss betyder det att designa lösningar ur insikter om kundens behov, med utgångspunkt från vårt samhällsuppdrag och de möjligheter som tekniken ger.

Vi söker dig som har stort intresse för att utveckla tjänster och hjälpa oss nå vår vision. Som verksamhetsutvecklare inom produktionsområde Allmän Pension kommer du att ha rollen som verksamhetsanalytiker.
Du kommer arbeta med många olika typer av uppdrag och ämnesområden med fokus på Allmän Pension. Det kan t ex handla om att analysera verksamhetens behov för ny IT-lösning, förstå våra kunders behov kopplat till en kommande lagändring eller analysera hur vi kan få upp användandegraden av våra flöden på webben.
I din roll kommer du att identifiera verksamhetens önskemål och behov, leda analysarbete, dokumentera/processkartlägga enligt fastställda modelleringsverktyg samt skriva förstudierapporter.

I många utvecklingsinitiativ är du en viktig länk mellan verksamheten och våra utvecklingståg och det är därför viktigt att du även förstår tekniken i stora flödesbaserade system och digitala kanaler.

Tjänsten är placerad inom produktionsområdet AP och du rapporterar till gruppchef för utvecklingsteamet.
Utbildning och erfarenhet:
För att lyckas i rollen ska du ha:
- Dokumenterad erfarenhet av att planera och leda workshops och analysarbete
- Erfarenhet av att driva utvecklings- och förändringsarbete
- Minst tre års erfarenhet av verksamhetsanalys alternativt mycket god kunskap inom Allmän Pension
- Erfarenhet av ett konsultativt förhållningssätt
- Relevant akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig

Meriterande är:
- Erfarenhet från liknande roll inom statlig eller annan offentlig verksamhet alternativt från bank-, försäkrings- eller konsultbolag
- Kunskap om den allmänna pensionen
- Certifierad verksamhetsanalytiker
- Flerårig erfarenhet av arbete med agil och iterativ utveckling
- Förståelse kring tekniken i stora flödesbaserade system

Egenskaper:
För att trivas hos oss krävs att du är självständig och trygg i dig själv. Du tycker om att driva förändringsarbete och har förmåga att ständigt arbeta med att förbättra verksamheten. En förutsättning för att lyckas med uppdraget är att du har ett konsultativt förhållningssätt och en vilja att ta till dig kunskap och utvecklas tillsammans med dina kollegor.

Du är strukturerad och arbetar både mål- och resultatorienterat. Du har god analytisk förmåga, och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Vidare du är en god kommunikatör och har förmåga att visualisera och förklara komplexa frågor på ett enkelt och lättbegripligt sätt, både på strategiskt operativ nivå. Eftersom all dokumentation sker på svenska krävs flytande svenska i tal och skrift. Du har även vana av att skriva längre formella texter.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrigt:
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast enligt överenskommelse. Placeringsort är något av Pensionsmyndighetens kontor i Stockholm, Luleå, Söderhamn, Gävle, Karlstad, Växjö, Visby eller Halmstad. Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet. Arbetspsykologiska tester eller färdighetstester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information:
För mer information om tjänsten och rekryteringsprocessen kontakta:
Gruppchef Sofie Hammarberg, tel. 010-454 20 98.

Fackliga representanter:
Kristofer Dahlgren, ST, tel. 010-454 29 16
Anna-Karin Åhrman Cortelius, Saco, tel. 010-454 39 14

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekyteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 augusti 2022
  • Ansök senast: 12 september 2022

Liknande jobb


22 november 2024

Innovationsledare

22 november 2024