OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ESV utvecklar den ekonomiska styrningen för regeringen, Regeringskansliet och andra statliga myndigheter samt gör analyser och prognoser av statens ekonomi. ESV är också Sveriges nationella revisionsorgan för EU-medel. Vi finns i Stockholm och har 180 anställda.
Är du noggrann och har hög servicekänsla samt intresse för framtidens möjligheter inom arkivområdet? Som arkivarie/registrator på ESV väntar utvecklande arbetsuppgifter med intressanta och dagsaktuella frågor.
Stabsavdelningens uppdrag är att stödja myndigheten inom ekonomi, juridik, kommunikation, utbildningssamordning, inköp och HR. Avdelningen har ett tjugotal medarbetare som är organiserade inom tre enheter. ESV:s arkiv/registratur tillhör enheten för kommunikation och utbildning som ansvarar för den interna och externa kommunikationen, inklusive webbplats och intranät samt för samordningen av de utbildningar och seminarier som ESV arrangerar. Vi erbjuder dig kvalificerade arbetsuppgifter med goda utvecklingsmöjligheter i en stimulerande miljö på Drottninggatan i centrala Stockholm.
Arbetsuppgifter
Din roll som arkivansvarig innebär att du kommer förvalta arkivet och säkerställa god ordning i handlingarna. Arbetet är i många delar utåtriktat och innehåller löpande informationsgivning och samarbete med medarbetare inom olika delar av verksamheten. Du är myndighetens kunskapskälla i arkivkunskap och diarieföring och du delar generöst med dig av dina kunskaper till övriga i organisationen. Du medverkar vid implementering av nya systemlösningar inom området.
I det löpande arbetet ingår både arkivarie- och registratorsuppgifter. Detta innebär bland annat att:
•
Ansvara för registraturen och sköta löpande diarieföring.
•
Ordna och förteckna myndighetens allmänna handlingar.
•
Ansvara för att underhålla klassificeringsstrukturen.
•
Avsluta ärenden, hantera närarkivet och slutarkivet.
•
Utgöra stöd och informera anställda i arkivvårdsfrågor och regelverken kring offentlighet och sekretess.
•
Övriga förekommande arbetsuppgifter inom arkiv och registratur.
Du kommer att komma in i ett spännande skede i verksamheten med stor möjlighet att påverka. Utöver sedvanliga arkivarie- och registratorsuppgifter kommer du att på sikt ha en viktig roll i ESV:s övergång till elektronisk arkivering och dokumenthantering.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap. Du har utbildning i, eller dokumenterad erfarenhet av, elektronisk dokument- och arkivhantering och är väl insatt i offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Det är meriterande med tidigare från arbete som arkivarie eller registrator på myndighet, liksom om du har erfarenhet av att ha arbetat i något ärende- och dokumenthanteringssystem. Då ESV har en central roll i statsförvaltningen och registrator får hantera många olika typer av förfrågningar, är det även meriterande om du har allmän kunskap om statsförvaltningen.
För att lyckas i din roll krävs det att du har en väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt att du har goda IT-kunskaper och ett intresse för användningen av dessa i utvecklingen inom området.
Vem är du?
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person förutsätter vi att du är noggrann, utåtriktad och trivs med att arbeta på ett serviceinriktat sätt. Du har lätt för att samarbeta, kommunicera och lösa problem på ett konstruktivt sätt. Vidare är du lyhörd och visar stort intresse för verksamhetens utveckling. Du arbetar självständigt, tar egna initiativ och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. För att lyckas i din roll är det också viktigt att du har god uthållighet och förmåga att arbeta tills uppgifter är avslutade eller resultat uppnås. Du har ett intresse av att stötta och leda myndighetens övergång till elektronisk ärendehantering, bland annat genom att utbilda och vägleda medarbetare i dessa frågor.
Vi ser gärna män som sökande till den här tjänsten då vi strävar efter en jämnare könsfördelning på avdelningen.
Mer information om tjänsten
Välkommen med din ansökan som du skickar in via vårt rekryteringssystem senast den 26 april 2015.
Vi tillämpar provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning och tjänsten kan komma att säkerhetsklassas.
Vill du veta mer om tjänsten kan du kontakta enhetschef Jeanette Mårtensson på telefon 08-690 44 64. Om du har frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta HR-specialist Victoria Karlsson Wigren på telefon 08-690 45 19.
Fackliga representanter är Elisabeth Perntz för SACO, telefon 08-690 44 44 och Nils Eklund för ST, telefon 08-690 44 57.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anders Eriksson
08-690 4549
Jan Pedersen
073-3981255