OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket arbetar med migrationsfrågor i Sverige, inom EU och internationellt. Vi har ansvar för att pröva alla ärenden som rör människor som vill besöka Sverige eller bosätta sig här, söka skydd undan förföljelse eller ha svenskt medborgarskap. Verket erbjuder de asylsökande boende och viss sysselsättning under väntetiden samt stödjer den som fått avslag på sin ansökan och måste lämna landet. Migrationsverket har verksamhet över hela landet och har idag cirka 3 000 anställda. Vi strävar efter att våra personalgrupper präglas av mångfald avseende kön, ålder och etniskt ursprung. Till förvaltningsprocessenheten i Göteborg söker vi Ett antal handläggare (tidsbegränsad anställning 6 mån) (diarienr. 242-2008-12678) Arbetsuppgifter Du ska utreda, handlägga och föredra ärenden enligt utlänningslagen samt annan tillämpbar lagstiftning. Främst är det fråga om prövning av verkställighetshinder. Du ska i övrigt utföra arbetsuppgifter på uppdrag av enhetschefen. Kvalifikationer Du ska ha högeskoleexamen med juridisk-, samhälls- eller statsvetenskaplig inriktning, eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Det är meriterande om du har erfarenhet av att handlägga förvaltningsrättsliga ärenden. Erfarenhet av arbete med frågor som rör migration och utlänningslagstiftning är också meriterande. Arbetet kräver att du har god analytisk och verbal förmåga liksom förmåga till helhetstänkande. Du ska också kunna yttrycka dig väl i skrift. Du ska kunna arbeta bra tillsammans med andra, kunna ta initiativ och självständigt ta ansvar för ditt arbete. Du ska också ha ett etiskt förhållningssätt som bygger på humanistiska värderingar och respekt för den enskilda.