OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stabsenheten, Skatte- och tullavdelningen, Finansdepartementet
Skatte- och tullavdelningen ansvarar för lagstiftning inom framför allt skatter, tull och indrivning samt deltar i det internationella samarbetet på skatte- och tullområdet inom bl.a. EU. Avdelningen gör även beräkningar av effekterna av ändringar i regelverken på skatte- och tullområdet.
Stabsenheten vid skatte- och tullavdelningen på Finansdepartementet har till uppgift att bistå avdelningschefen i planering, ledning och utveckling av arbetet på avdelningen. En viktig del i det arbetet består i att hålla ihop och samordna avdelningsövergripande frågor och processer på skatte- och tullområdet som t.ex. samordning av avdelningens arbete inom ramen för budgetprocessen samt arbetet med EU- och internationella frågor.
Till stabsenheten söker vi nu en handläggare som kommer att ingå i EU-samordningen på enheten, men som ska ha ett särskilt fokus på för statsstödsfrågor på skatteområdet samt på allmänna EU-rättsliga frågor och processer.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Arbetet innebär bland annat att du samordnar och informerar om statsstödsregler i de delar de relaterar till skatteområdet samt bistår med statsstödsbedömningar i lagstiftningsärenden som avdelningen ansvarar för. Du bistår även avdelningen i ärenden kopplade till processer och mål i EU-domstolen. Vidare ingår i arbetet att följa utvecklingen inom EU med särskilt fokus på skatter och statsstöd, samt att bistå i EU-samordningens löpande uppgifter, som t.ex. att ta fram underlag inför EU-relaterade möten och besök. Beroende på bakgrund och tidigare erfarenheter kan även andra arbetsuppgifter bli aktuella.
Arbetet sker i nära samarbete med kollegorna på enheten samt på sakenheterna på avdelningen, men även med till exempel andra avdelningar och departement samt EU-representationen i Bryssel.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Du har juridisk examen alternativt har du en motsvarande examen som vi bedömer vara relevant och med längre erfarenhet av juridiskt arbete. Du har erfarenhet av arbete med statsstödsfrågor i Regeringskansliet eller på myndighet eller någon av EU:s institutioner. Du har även goda kunskaper om EU:s institutioner, processer och regelverk. Det är meriterande om du har utbildning inom EU- eller internationell inriktning och skatterätt. Det är även meriterande om du tidigare arbetat med skattelagstiftning eller andra EU-rättsliga områden som är relevanta för avdelningen.
Dina egenskaper
För att trivas som handläggare hos oss behöver du ha god förmåga att självständigt planera och strukturera ditt arbete. Du uttrycker dig väl, både muntligt och skriftligt, på svenska och engelska och du är intresserad av att utveckla dig själv och den verksamhet som du verkar inom. Mycket god samarbetsförmåga och flexibilitet är viktiga förutsättningar för att lyckas i ditt arbete.
Övrigt
Tidsbegränsad anställning till och med den 31 augusti 2024. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning.
Tillträde snarast.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Charlotta Carlberg som är enhetschef, på 08-405 28 74. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Johanna Rosén på 08-405 88 42. Fackliga kontaktpersoner är Simon Monti Danielsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 11 september 2023.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, upphandling, kommuner och regioner samt konsumentlagstiftning.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35