OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Europaskolan ägs av den ideella Stiftelsen Europaskolan och drivs i form av ett aktiebolag, utan krav på avkastning. Stiftelsen är även politiskt och religiöst oberoende.
Allt eventuellt överskott går tillbaka in i verksamheten, för att utveckla undervisningen och skolan.
Stiftelsen Europaskolan har lång erfarenhet av att driva friskolor i Strängnäs. Där startade gymnasiet Europaskolan Strängnäs 1994, grundskolorna Europaskolan Rogge 2008 och Europaskolan Malmköping 2015. Gymnasiet var först i Sverige med att tillämpa Kunskapsrörelsens idéer, med kunskap och kvalitet i fokus.
Europaskolan bedriver också flera av landets få spetsutbildningar, både på högstadie- och gymnasienivå.
Skolan som startade år 2008 med åk 6–9, utökade till åk 4–9 år 2013 har idag 500 elever.
Vi söker dig som är trygg i rollen som ledare i klassrummet; under dina lektioner får eleverna kombinera de praktiska delarna i ämnet med de teoretiska för en god helhetssyn.
Du kommer till en skola med tydliga rutiner, väl utarbetade planeringar och strategier som du får ta del av med frihet för att sätta din personliga prägel på undervisningen. På Europaskolan Rogge finns engagerad och kompetent personal som kommer att hjälpa dig växa genom att stötta och utmana dig under din tid hos oss.
Vi söker i första hand dig som är behörig lärare, med lärarexamen och lärarlegitimation enligt skollagens krav. Alternativt har du genomgått lärarutbildningen eller annan adekvat utbildning för att undervisa. Du är också van att arbeta i arbetslag. Även mindre tjänstgöringsgrad kan vara intressant.
Vänta inte med att skicka in din ansökan. Vi anställer när vi hittat lämplig kandidat.
VÄRDEGRUND
Europaskolan bygger på en humanistisk, vetenskaplig grund, där vi vill utveckla varje elev till en harmonisk och ansvarstagande individ. Här ska eleven bli väl förberedd för nästa steg, som en bra start i livet.
På Europaskolan sätter vi kunskapen i centrum, med engagerade lärare, ordning och reda, trygghet och gemenskap som förutsättningar för lärande. Elevtrivseln är här en viktig del av vår värdegrund liksom att ha höga förväntningar på våra elever. Genom att ge, ta och fordra ansvar, skapar vi tillsammans resultat med tydliga mål för vårt arbete.
Vi vill måna om allas lika värde, där varje elev ska bli sedd, med omtanke, förtroende och respekt. Då ser vi resultat direkt i klassrummet, där var och en får möjlighet att utvecklas så långt som möjligt.
Vi har höga ambitioner och krav i fråga om kvalitet och utveckling, med ständig strävan efter pedagogisk förnyelse i en digital miljö.