OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretagföretag verksamt inom flyg-, land- och
marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. Vi är 14 000 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är vi ledande inom många områden och en femtedel av våra intäkter går till forskning och utveckling.
Vår verksamhet bygger på teknik i den absoluta framkanten. Vi är övertygade om att vårt sätt att arbeta flyttar gränserna för det möjliga och skapar förutsättningar för en bättre värld.
Vad du blir en del av
Dynamics, ett affärsområde inom Saab, erbjuder understödsvapen, missiler, torpeder, sensorer, obemannade undervattensfarkoster och kamouflagesystem för försvarsmarknaden. Produktportföljen innefattar även produkter för den civila säkerhetsmarknaden såsom fjärrstyrda undervattensfarkoster till oljeindustrin och kärnkraftverk.
Saab Dynamics har en lång tradition inom bildbehandlingsområdet och är kompetenscenter för bildbehandling i Saab-koncernen. Bildbehandlingssektionen består just nu av ett tiotal personer och arbetar med många olika tekniker inom bildbehandlingsområdet.
Din framtida utmaning
I det här exjobbet kommer redan insamlade fisheyebilder tagna från flygplan att användas. Målet är att välja en (eller flera) av de VO-metoder som etablerats för perspektivkameror och därefter utvärdera, anpassa och ev. vidareutveckla den valda metoden med avseende på fisheyebilder från flygplan. Exjobbet kommer att inledas med en grundlig litteratursökning av befintliga metoder för VO.
Med visuell odometri (VO) avses skattning av egenrörelsen (position och rotation) för en rörlig plattform genom analys av bilder tagna med en kamera monterad på plattformen. Plattformen kan t ex vara en människa, ett fordon eller som i vårt fall ett flygplan. Namnet visuell odometri härstammar från likheterna med en normal odometer som beräknar tillryggalagd sträcka hos ett fordon genom att addera antal varv hjulen har roterat. Syftet med VO och egenrörelseskattning för Saab är att stötta navigering och styrning av obemannade farkoster.
Tekniken för VO är valetablerad både för markfordon samt flygfarkoster när dessa är utrustade med en "normal" kamera, en s.k. perspektivkamera, med synfält upp till ca 60°.Däremot finns väldigt begränsat med resultat i litteraturen från användande av fisheyebilder från en flygfarkost. Med fisheyebild avser vi i detta sammanhang en bild där synfältet är större än 180°. Med en fisheyekamera som monterats under ett flygplan innebär detta t ex att man ofta kan se hela varvet runt av horisontlinjen.
Den du är idag
Exjobbet är på 30hp och vänder sig främst till teknologer från teknisk fysik, datateknik, medieteknik eller liknande. Du ska ha goda kunskaper i bild-/signalbehandling och matematik, Du ska också tycka om att programmera. Exjobbet utförs i våra lokaler på Saab Dynamics i Linköping
Läs\xC2_mer_om_Saab!
Kontaktpersoner på detta företaget
Rickard Göransson, sektionschef
+46 8 580 856 14
Åsa Aldingsson, HR
+46 8 580 851 31
Clas Ekman
+46 8 580 853 56
Christer Gustavsson, rekryterande chef
+46 13 23 17 57, +46 730 345 412
Paula Törnvall, HR
+46 13 18 45 28
Anders Pettersson, rekryterande chef
+46 13 184288, +46 734 184288
Bernt-Ove Lindh, HR-utvecklare
+46 13-185610, +46 734-185610
Erik Gustavsson, handledare
+46 13 231612
Stefan Thuresson, rekryterande chef
+46 13-182714, +46 734-182714
Tomas Ireman, områdeschef
+46 13-182595, +46 734182595